لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

انتقاد مکرون از راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه اول مهرماه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفته است که کشورش با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موافق نیست.

به گزارش رویترز، امانوئل مکرون در این پیام تاکید کرد، راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام بوده است.

وی در ادامه گفت، ما با فعال شدن مکانیسم (تحریم‌ها) موافق نیستیم، چون ایالات متحده به دلیل ترک توافق در موقعیتی نیست که بتواند آن را فعال کند.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرده است، این اقدام باعث تضعیف اتحاد شورای امنیت و وحدت رویه تصمیم‌های آن می‌شود و خطر تشدید درگیری‌ها در منطقه را به همراه دارد.

آمریکا شامگاه شنبه اعلام کرد که «مکانیسم ماشه» قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده است.

این در حالی است که سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام می‌گویند به دلیل اینکه آمریکا دو سال پیش خروج خود از این توافق را اعلام کرد اکنون نمی‌تواند با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌های بین المللی علیه ایران را فعال کند.

اما در مقابل مقام‌های آمریکایی می‌گویند چون ایالات متحده از امضاکنندگان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام است، می تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه گفته است، راهبرد فشار حداکثری (آمریکا) که در چند سال گذشته در جریان بوده است، تا الان به فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه پایان نداده و نمی‌تواند این اطمینان را بدهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

امانوئل مکرون اضافه کرده است، به همین دلیل فرانسه به همراه بریتانیا و آلمان همچنان خواهان اجرای کامل توافق وین در سال ۲۰۱۵ هستند و نقض آن را توسط ایران نمی‌پذیرند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند، راهبرد «فشار حداکثری» باعث شده است که جمهوری اسلامی صدها میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست بدهد و دچار بحران مالی شود و این سیاست در تضعیف حکومت ایران و گروه‌های شبه‌نظامی که به نیابت از حکومت ایران در منطقه فعالیت می‌کنند، بسیار موفق عمل کرده است.

ایالات متحده آمریکا روز گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع و سایر بخش‌های درگیر در برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی ایران وضع کرد تا موضع این کشور مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در چارچوب فعال شدن «مکانیسم ماشه» را تقویت کند.

ساعاتی پس از آن نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که واشینگتن اکنون تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را برقرار کرده است.

وی اظهار داشت: «اقدام امروز من پیام واضحی برای حکومت ایران و کسانی در جامعه بین‌المللی دارد که از رویارویی با ایران سر باز می‌زنند.»

امانوئل مکرون در ادامه سخنرانی خود بار دیگر تاکید کرد که در چارچوب برجام می‌بایست ظرفیت‌های جدید ایجاد کرد تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست نخواهد یافت و به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین تلاش‌هایش برای بی ثبات کردن منطقه بپردازد.

در حالی امانوئل مکرون از اقدام ایالات متحده برای فعال کردن تحریم‌ها سازمان ملل علیه ایران انتقاد کرده است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت به رغم این که «کشورهای اروپایی با ما در این امر همراه نشدند. اما می دانند حق با ماست.»

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده بود که کشورهای اروپایی به طور خصوصی عدم رضایت خود را از برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران اعلام می کنند. در واقع آنها در نامه‌ای از فروش سلاح، بسیار ابراز نگرانی کرده اند. اما تا به حال دست به اقدامی نزده‌اند.

مایک پومپئو اضافه کرد: آنها کاری که می‌بایست انجام می‌شد را انجام ندادند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا کشورهای اروپایی برای جلوگیری از فروش تسلیحات به ایران ، بدیلی برای اقدامات ایالات متحده ندارند.

وی با این حال ابراز امیدواری کرده است که کشورهای اروپایی به اقدامات آمریکا علیه ایران بپیوندند.

ایالات متحده مرداد ماه سال جاری تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را که ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد تمدید کند، ولی موفق نشد.

به دنبال آن آمریکا اعلام کرد که مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG