لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

فرانسه سفیر ترکیه را به دلیل اظهارات «توهین آمیز» اردوغان احضار می‌کند


دیدار رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون در حاشیه نشست ناتو در سال ۲۰۱۷
دیدار رجب طیب اردوغان و امانوئل مکرون در حاشیه نشست ناتو در سال ۲۰۱۷

یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه هشتم آذر گفت وزارت خارجه این کشور سفیر ترکیه را به خاطر اظهارات توهین آمیز رجب طیب اردوغان احضار خواهد کرد.

این مقام افزود:«در مورد زیاده روی اخیر رئیس جمهوری ترکیه، این اظهار نظر نیست بلکه توهین است. ما می خواهیم که آقای اردوغان توضیح دهد.»

به گزارش خبر گزاری رویتزر رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت هشدارهای امانوئل مکرون در مورد «مرگ مغزی» سازمان پیمان آتلانیتک شمالی،ناتو نشاندهنده درکی «سطحی و بیمار» است و خطاب به رئیس جمهور فرانسه گفت: «تو باید مرگ مغزی خودت را آزمایش کنی.» آقای اردوغان این سخنان را در آستانه اجلاس سران کشورهای عضو ناتو بیان کرد.

امانوئل مکرون چندی پیش در مصاحبه ای با هفته نامه اکونومیست گفته بود، ناتو به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن رئیس جمهور آمریکا و تیره شدن مناسبات واشنگتن با آنکارا دچار«مرگ مغزی» شده است.

روسای جمهور فرانسه و ترکیه که در هفته های اخیر در مورد عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه یکدیگر را مورد انتقاد قرار داده اند همچون ساير سران کشورهای عضو ناتو در اجلاس روز ۱۳ آذر که در لندن برگزار می شود شرکت خواهند کرد.

آقای اردوغان گفت:«من از ترکیه خطاب به آقای مکرون صحبت می کنم و این را در ناتو نیز خواهم گفت: تو باید اول مغز خودت را آزمایش کنی.»

آقای مکرون در بخش دیگری از مصاحبه سه هفته پیش گفته بود از یک سو بین اروپایی ها و از سوی دیگر بین آمریکا و ترکیه هماهنگی راهبردی وجود ندارد. او در عین حال از ناتوانی ناتو در واکنش به آنچه که عملیات نظامی «دیوانه وار» ترکیه در شمال سوریه توصیف کرد انتقاد کرده بود.

دولت ترکیه حمایت از طرح های دفاعی ناتو در لهستان و جمهوری های بالتیک را به حمایت دیپلماتیک از مباررزه این کشور با نیروهای کرد در شمال سوریه مشروط کرده است.

اظهارنظرهای آقای مکرون با انتقادهای برخی از رهبران اروپایی مواجه شده که معتقدند اروپا هنوز باید به ناتو تکیه کند. ولی آقای مکرون روز پنجشنبه گفت اظهارات او یک هشدار مفید بوده و به خاطر بیان آنها عذر خواهی نخواهد کرد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG