لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

هشدار رییس جمهوری فرانسه نسبت به تمایلات ملی‌گرایانه در اتحادیه اروپا


امانوئل مکرون در حال سخنرانی روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا در استراسبورگ
امانوئل مکرون در حال سخنرانی روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا در استراسبورگ

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در استراسبورگ و در پارلمان اتحادیه اروپا سخنرانی کرد و هشدار داد «نباید به نسلی تبدیل شویم که در خواب راه می‌رود و به تدریج به نوای فریبنده ملی‌گرایی کشیده می‌شود.»

آقای مکرون در سخنان خود که خبرگزاری‌ها آن را «پر احساس» گزارش کرده‌اند، به نظر می‌رسد به بازگشت پوپولیست‌ها به قدرت در مجارستان و یا راستگرایان افراطی در لهستان اشاره کرده باشد.

رییس جمهور ۴۰ ساله کشور فرانسه گفت:‌ «به نظر می‌رسد نوعی جنگ داخلی در اتحادیه اروپا در جریان است به طوری که اختلافات و مواقعی خودخواهی ملی‌گرایانه‌ ما، مهم‌تر از آن شده که بخواهیم اتحادمان را به جهان نشان بدهیم.»‌

او افزود:‌ «نگرشی وسوسه کننده به مخالفت با اصول آزادی در جریان و در حال رشد است.»

امانوئل مکرون پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در رقابت با ماری لوپن که خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا بود، به یکی از چهره‌های اصلی حمایت از اتحادیه اروپا تبدیل شده است. به رغم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه به طور جدی خواهان همکاری کامل در این اتحادیه است.

رییس جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی خود از ایده‌اش برای جریان اصلاحات گسترده در اتحادیه اروپا سخن گفت و اشاره کرد که نگران شکاف احتمالی میان «کشورهای شرق اتحادیه اروپا با کشورهای غرب این اتحادیه»‌ است.

آقای مکرون گفت:‌ «من نمی‌خواهم بخشی از نسلی باشم که در حال راه رفتن در خواب است. من نمی‌خواهم وابسته به نسلی باشم که گذشته خود را فراموش کرده است.»

رییس جمهوری فرانسه افزود:‌ «من می‌خواهم وابسته به نسلی باشم که از تمامیت اروپایی دفاع می‌کند چرا که ما برای به دست آوردن آن، مبارزه کردیم.»

امانوئل مکرون گفت:‌ «حاضر نیستم به هیچ‌وجه تسلیم هرگونه تمایل به اقتدارگرایی شوم.»

رییس جمهوری فرانسه در مقابل کشورهای اروپایی که دست به ایجاد محدودیت در دمکراسی شده‌اند، گفت: «پاسخ ما، نه دمکراسی اقتدارگرایانه، بلکه اقتدار دمکراسی است.»

سخنان آقای مکرون چند روز پس از پیروزی ویکتور اوربان، و حزب فیدز - راستگرا و مخالف مهاجران و حضور در اتحادیه اروپا - در پارلمان مجارستان است. این حزب وارد تنش سیاسی با بروکسل شده است.

لهستان نیز به دلیل تغییراتی در ساختار قضایی خود با اتحادیه اروپا در حال نزاع است. در ایتالیا هم احزابی که پیروز شده‌اند، مخالف مهاجران و مخالف حاکمیت مرکزی هستند.

سخنرانی امانوئل مکرون با حمایت و استقبال ژان کلود یونکر، کمیسیونر اتحادیه اروپا همراه شده که پس از سخنرانی او گفت: «فرانسه واقعی بازگشته است.»

فرانس تیمرمن، معاون آقای یونکر هم گفت این سخنرانی، «خطاب به ما برای حضور و حمایت از ارزش‌های اروپایی است.»

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG