لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

کامیون‌داران نیز به صف اعتصابات فرانسه پیوستند


معترضان پلاکاردی را بر دست گرفته‌اند که بر ادامه نامحدود اعتصابات عمومی تاکید کرده است
معترضان پلاکاردی را بر دست گرفته‌اند که بر ادامه نامحدود اعتصابات عمومی تاکید کرده است

در حالی که اعتصابات به تغییر نظام بازنشستگی در فرانسه ادامه دارد، روز شنبه ۱۶ آذر ماه کامیون‌دارها نیز به خاطر طرح کاهش معافیت‌های مالیاتی برای سوخت گازوئیل، در بیش از ۱۰ منطقه فرانسه راه‌ها را بستند.

اعتصابات در اعتراض به طرح تغییر نظام بازنشستگی از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که همچنین روز شنبه در پاریس میان پلیس و معترضان معروف به «جلیقه‌زردها» درگیری اتفاق افتاده است.


اعضای جنبش جلیقه‌زردها ماه‌هاست که در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی، آخر هفته‌ها وارد خیابان‌ها می‌شوند، اما گزارش‌ها حاکی است که تعداد آنها رو به کاهش است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای کاهش هزینه‌های بودجه و همچنین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌خواهد تغییراتی در نظام بازنشستگی و معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌ها برای سوخت‌های فسیلی انجام دهد.

سازمان حمل و نقل جاده‌ای اروپا گفته است مخالف افزایش مالیات‌ها بر سوخت گازوئیل برای وسائل نقلیه تجاری از جمله کامیونها هستند.

رئیس این سازمان گفته است کامیون‌داران هنوز بیرون از شهرها اعتصاب کرده و راه‌ها را بسته‌اند، اما اگر دولت تن به خواسته‌های آنها ندهد، وارد شهرها خواهند شد.

گزارش‌های تصویری نشان می‌دهد که در بزرگراه‌های بسیاری از مناطق فرانسه کامیون‌داران راه‌ها را بسته‌اند و اگرچه خودروها می‌توانند به زحمت حرکت کنند، اما حرکت بسیاری از کامیون‌های خارجی متوقف شده است.

کامیون‌داران فرانسوی می‌گویند که کامیون‌داران خارجی با دستیابی به سوخت ارزان در کشورهای خود، سود بیشتری از آنها می‌برند.

در لایحه بودجه سال آینده، دولت فرانسه در نظر دارد معافیت‌های مالیاتی برای گازوئیل را به صورت تدریجی طی شش ماه ابتدایی سال کاهش دهد و از این منبع سالانه حدود ۱۵۴ میلیون دلار به درآمدهای بودجه اضافه شود. این مبلغ برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل کشور هزینه خواهد شد.

پارسال با اوج‌گیری اعتراضات «جلیقه‌زردها» دولت از طرح افزایش مالیات بر سوخت وسایل نقلیه مسافربری عقب‌نشینی کرد، اما طی سه روز گذشته متروها، قطارهای سریع‌السیر و فرودگاه‌ها وارد اعتصاب شده و این حوزه را فلج کرده‌اند.

اعتراض آنها به برنامه دولت برای تغییر نظام بازنشستگی است.

هدف مکرون از اصلاح نظام بازنشستگی پايان دادن به ۴۲ مورد «سيستم بازنشستگی ترجيحی» است که به برخی از کارگران و کارکنان امکان می‌دهد با حقوق بازنشستگی بالاتر و يا زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند. اما اتحاديه‌ها می‌گويند طبق اين طرح ميليون‌ها نفر از کارکنان بخش خصوصی مجبور خواهند شد برای دريافت حقوق کامل بازنشستگی بعد از ۶۲ سالگی که سن قانونی بازنشستگی است کماکان کار کنند.

رسانه‌های فرانسه همچنین گزارش‌هایی از سکوت و کساد در بازارهای کشور منتشر کرده و نوشته‌اند در حالی که سه هفته به کریسمس مانده، مشتری چندانی در فروشگاه‌های کشور مشاهده نمی‌شود.

توریست‌های خارجی در فرانسه نیز نارضی هستند. موزه لوور اعلام کرده به خاطر اعتصابات بخش‌هایی از موزه تعطیل است و انجمن دولتی اپرا و باله فرانسه نیز اعلام کرده بخاطر اعتصابات، تعطیل کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فرنس ۲۴ و خبرگزاری فرانسه؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG