لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

امانوئل مکرون ابراز امیدواری کرد برجام در «چند روز آینده» احیا شود


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید امیدوار است که توافق احیای برجام در چند روز آینده به نتیجه برسد.

امانوئل مکرون روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور در دیدار با سفرای این کشور در کاخ الیزه گفت امیدوارم طی چند روز آینده مذاکرات برجام به توافق برسد.

آقای مکرون جمعه هفته گذشته نیز گفته بود توافق بر سر احیای برجام بستگی به تصمیم ایران دارد و توپ در زمین جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرده بود متن نهایی که توسط اتحادیه اروپا برای احیای برجام تنظیم شده، از عدم توافق بهتر است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز ۹ شهریور ابراز امیدواری کرده بود که برجام «ظرف روزهای آینده» احیا شود.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که تهران خواستار «تضمین‌های قوی‌تری» از آمریکا است.

او توضیحی درباره این «تضمین‌های قوی‌تر» نداد، اما تهران در طول مذاکرات خود با واشینگتن از دولت جو بایدن خواسته است اطمینان دهد که رئیس‌جمهوری آینده آمریکا مانند دونالد ترامپ برجام را یک‌جانبه لغو نخواهد کرد.

دولت آقای بایدن اما می‌گوید نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد چرا که این توافق صرفا یک تفاهم سیاسی است و نه یک پیمان الزام‌آور حقوقی.

دور نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بود که از آن به عنوان «متن نهایی» یاد می‌شود.

ایران روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده و برخی خواسته‌های خود را به آن اضافه کرده بود که آقای بورل آن را «معقول» ارزیابی کرده بود. ایالات متحده نیز یک هفته بعد به آن پاسخ داد. طرفین در پاسخ‌های خود موارد جدیدی مطرح کرده‌اند که امکان احیای برجام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

نماینده مجلس: امیدها برای توافق در حال از بین رفتن است

در این میان، علی علیزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «گروهی در داخل کشور پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به احتمال هماهنگی اروپا و آمریکا و پذیرش ایران توافق طی یکی‌دو روز انجام شود، اما اخیرا با یادداشتی که آمریکا ارسال کرده است تقریبا امیدها برای توافق دارد از بین می‌رود».

او افزود: «بعد از این‌که پیشنهاد اروپا که به نظر می‌رسید آمریکا هم آن را پذیرفته بود را به ایران ارائه کردند، ایران با توجه به این‌که به دنبال توافق بود، با «۲-۳ شرط جزئی» آن را پذیرفت و آماده توافق شد: در ایران گمان بر این بود که پیشنهادات اروپا با هماهنگی آمریکا تنظیم شده و آمریکا آن را به‌صورت غیررسمی پذیرفته است، در نتیجه اکنون که پیشنهادات اروپا برای ایران هم قابل قبول واقع شده لذا در گام نهایی توافق قرار داریم اما این گمان اشتباه بود».

به گفته آقای علیزاده، «رفتار طرف آمریکایی اخیرا یک مقدار متفاوت از قبل شده است، در نتیجه با توجه به یادداشت اخیر آمریکا ممکن است که دسترسی به توافق زمان ببرد».

به غیر از دریافت تضمین «قوی‌تر» از آمریکا، تهران همچنین خواستار بسته شدن پرونده پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده ایران است.

مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از موضوعاتی است که روند مذاکرات احیای برجام را در ماه‌های گذشته پیچیده‌تر کرده است. آژانس از جمله خواستار توضیحات ایران درباره ذرات اورانیومِ کشف‌شده در سه مکان‌ اعلام‌نشدهٔ هسته‌ای شده است.

اما ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که حل شدن «تمام مسائل پادمانی یکی از شروط تهران برای احیای برجام است».

امیرعبداللهیان نیز روز چهارشنبه در دیدار از مسکو گفت: «اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، ایلنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG