لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

تنش بین فرانسه و بریتانیا بر سر مقررات ماهی‌گیری در کانال مانش


نیروی دریایی بریتانیا در کانال مانش؛ عکس از آرشیو رادیو فردا
نیروی دریایی بریتانیا در کانال مانش؛ عکس از آرشیو رادیو فردا

در پی تجمع قایق‌های ماهی‌گیران فرانسوی در بندرگاه جزيره جرزی در اعتراض به عدم صدور جواز ماهی‌گیری در آب‌های منطقه، نیروی دریای بریتانیا و گارد ساحلی فرانسه شناورهای خود را به آب‌های اطراف این جزیره اعزام کردند.

ماهی‌گیران فرانسوی با روشن کردن منور وارد بندرگاه جزیره جرزی شدند و پس از چند ساعت تجمع آرام بندرگاه را ترک کردند. این حوادث اولین مورد از اختلاف فرانسه و بریتانیا بر سر محدوده ماهیگیری پس از برگزیت است.

اتحادیه اروپا خواستار آرامش شده ولی در عین حال بریتانیا را به نقض مفاد توافق تجاری پسا برگزیت متهم کرد.

اداره دریانوردی فرانسه گفت، دو شنانور گارد ساحلی فرانسه برای مراقبت از آب‌های بین سواحل این کشور و جزیره جرزی به منطقه اعزام شده‌اند. نیروی دریایی بریتانیا نيز روز چهارشنبه دو شناور خود را برای گشت‌زنی به آب‌های اطراف این جزیره فرستاد.

جرزی یک جزیره وابسته به بریتانیاست که دولت محلی خودگردان دارد و در فاصله ۲۲ کیلیومتری از سواحل نرماندی در شمال غربی فرانسه واقع شده است.

دلیل اعتراض ماهی‌گیران فرانسوی این است که طبق توافق تجاری پسا برگزیت آنها برای ادامه ماهی‌گیری در آب‌های منطقه باید جواز جدید بگیرند. ماهی‌گیران فرانسوی می‌گویند پس از این توافق کار تعداد زیادی از قایق‌ها که از چند دهه پیش در این منطقه فعال بوده‌اند ممنوع و یا محدود شده است.

رییس یک اتحادیه ماهی‌گیران فرانسوی گفت، حدود ۵۰ قایق ماهی‌گیری از بنادر نرماندی در این اعتراض شرکت کرده و با قایق‌های خود در جوار بندرگاه جزیره جرزی تجمع کرده‌اند ولی هدف آنها مسدود کردن بندرگاه نیست. او افزود: «این اقدام اعلام جنگ نیست. فقط یک اقدام اعتراضی است.»

اداره دریانوردی فرانسه گفت، دو شناور گارد ساحلی اين کشور فقط به منظور ارائه کمک در صورت وقوع حوادث اضطراری به این منطقه اعزام شده‌اند. دولت بریتانیا نیز اعلام کرد دو شناور نیروی دریایی این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی و برای نظارت بر اوضاع در آب‌های منطقه باقی خواهند ماند.

منتقدان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا او را به دامن زدن به تنش و بهره‌برداری از این موضوع برای اهداف انتخاباتی متهم کرده‌اند. روز پنجشنبه انتخابات محلی در نقاط مختلف بریتانیا برگزار شد و اين حادثه در صدر اخبار همه روزنامه‌ها بود.

در گذشته نیز بین ماهی‌گیران فرانسوی و بریتانیایی اختلافاتی بروز کرده است. دلیل بروز این اختلاف که اولین مورد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست مشروط کردن صدور جوازهای جدید به سابقه فعالیت ماهی‌گیران فرانسوی در آب‌های جزیره جرزی است.

مقامات دولت محلی این جریزه می‌گویند برخی از ماهی‌گیران فرانسوی مدارک لازم را ارائه نکرده‌اند.

دولت فرانسه نیز در واکنش به این ماجرا تهدید کرده است که انتقال برق به جریزه جرزی را قطع خواهد کرد. جرزی و سایر جزایر واقع در کانال مانش به خاک فرانسه نزدیک‌تر هستند و برق خود را از طريق کابل‌های زیردریایی از فرانسه تامین می‌کنند.

وزیر دریانوردی فرانسه روز پنجشنبه دولت محلی جرزی را به نقض توافق تجاری پسا برگزیت متهم کرد و هشدار داد که آن کشور اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

رییس اتحادیه ماهی‌‌‌گیران جزیره جرزی گفت مقامات محلی باید به ماهی‌گیران فرانسوی برای تکمیل مدارک خود فرصت بیشتری بدهند ولی در اجرای مقررات نباید سازش کنند.

او افزود: «اگر ماهی‌گیران فرانسوی مدارک لازم را ندارند به جای محاصره کردن جزیره جرزی برای تکميل کردن مدارک باید به دولت فرانسه مراجعه کنند.»

با استفاده از گزارش خبرگزای آسوشیتدپرس؛ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG