لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

پخش اعترافات اجباری دو شهروند فرانسوی توسط ایران؛ فرانسه آن را «صحنه‌سازی وقیحانه» دانست


سسیل کولر (راست) و همسرش ژاک پری که از اردیبهشت ماه در ایران در بازداشت هستند
سسیل کولر (راست) و همسرش ژاک پری که از اردیبهشت ماه در ایران در بازداشت هستند

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۱۴ مهر پخش اعترافات اجباری دو شهروند این کشور به اتهام «جاسوسی» در ایران را «شرم آور، صحنه‌سازی وقیحانه و مغایر قوانین بین‌المللی» خواند و جمهوری اسلامی را به «گروگانگیری دولتی» متهم کرد.

شبکه عرب‎زبان العالم، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه با انتشار اعترافات اجباری دو شهروند فرانسوی، اعلام کرد که آن‌ها برای تدارک یک «انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی» حدود پنج ماه پیش به ایران سفر کردند.

سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، و همسرش ژاک پری که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت امسال همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

در ویدئویی که از این دو شهروند فرانسوی منتشر شده است، خانم کولر روسری بر سر دارد و ظاهراً خود را «مأمور اطلاعاتی و عملیاتی سرویس امنیتی خارجی فرانسه» توصیف می‌کند. ژاک پری هم در این ویدئو می‌گوید: «هدف ما در سرویس امنیت خارجی فرانسه، فشار بر دولت ایران است».

وزارت خارجه فرانسه در پی پخش این اعترافات اجباری، آن را «صحنه‌سازی وقیحانه» خواند و اعلام کرد که این دو شهروند فرانسوی به‌صورت خودسرانه توسط ایران در ماه اردیبهشت بازداشت شده و گروگان گرفته شده‌اند: صحنه‌سازی اعترافات فرضی آن‌ها «شرم آور، منزجر کننده، غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین‌المللی است».

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید «این اعترافات فرضی که تحت فشار گرفته شده، به اندازه دلایلی که برای بازداشت خودسرانه آن‌ها عنوان شده، بی‌اساس است».

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «چنین صحنه‌سازی‌ و اعمالی که شایسته بدترین رژیم‌های دیکتاتوری است، توجه‌ جامعه جهانی را از آرمان‌های مشروع مردم ایران منحرف نخواهد کرد».

پخش اجباری اعترافات شهروندان زندانی فرانسوی در آستانه تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم افراد و نهادهای دخیل در مرگ مهسا امینی و سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در ایران انجام می‌شود.

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

این حکومت قبلا نیز زندانیان ایرانی و خارجی را وادار به اعترافات اجباری کرده بود؛ سخنانی که آن‌ها بعد از آزادی به شدت رد کرده و اعلام کردند که با زور و تهدید از آن‌ها اعتراف گرفته شده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، ایرنا، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG