لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

شرکت‌های فرانسوی که تفاوت پرداخت حقوق زن و مرد را از بین نبرند، جریمه می‌شوند


نخست وزیر فرانسه طرح اصلاح قانون کار برای برداشتن تفاوت پرداخت حقوق زن و مرد را قرار است به پارلمان ارائه کند
نخست وزیر فرانسه طرح اصلاح قانون کار برای برداشتن تفاوت پرداخت حقوق زن و مرد را قرار است به پارلمان ارائه کند

ادوارد فلیپه، نخست وزیر فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد شرکت‌هایی که تفاوت پرداخت حقوقی به لحاظ جنسیتی را از بین نبرند، جریمه خواهند شد. این طرح از سوی نخست وزیر فرانسه به تمامی اتحادیه‌های صنفی و کارفرمایان ابلاغ شده است.

هرچند طبق قانون مصوب ۴۵ سال پیش در فرانسه باید درآمد زن و مرد برای یک کار مشابه مساوی باشد، با این حال و به طور متوسط، درآمد مردها نسبت به زن‌ها، ۹ درصد بیشتر است.

طبق اعلام دولت فرانسه، تمامی واحدهای تولیدی و شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ نیروی کاری دارند، باید نرم‌افزار ویژه‌ای نصب کنند که توانایی رصد نظام پرداخت حقوقی را دارد و اگر تفاوت جنسیتی در پرداخت دیده شود، آن را گزارش می‌کند.

برنامه اولیه این بود که استفاده از این نرم‌افزار سال آینده برای شرکت‌ها و موسساتی که بالای ۲۵۰ نیروی کاری دارند و تا سال ۲۰۲۰ برای تمامی شرکت‌هایی که بین ۵۰ تا ۲۴۹ نیروی کاری دارند، اجباری شود.

بر اساس این طرح دولت اگر نرم‌افزار گزارشی از تفاوت پرداخت حقوق بین زن و مرد در سه سال آینده گزارش کند، بازرسان وزارت کار می‌توانند تا سقف یک درصد کل مبلغی که شرکت متخلف به عنوان حقوق به کارکنان خود پرداخت می‌کند، آن شرکت را جریمه کنند.

دولت فرانسه اعلام کرد در روزهای آینده با کارکنان، اتحادیه‌ها و کارشناسان امور کار مذاکره می‌کند تا طرحی برای اصلاح ساختار قانون کار آماده شده و ماه آینده به پارلمان عرضه شود.

اعتصاب در اعتراض به نابرابری پرداخت حقوقی میان زن و مرد در اسپانیا

در اسپانیا با توجه به فرا رسیدن هشتم مارس، روزجهانی زن، کارکنان زن دست به اعتصاب زدند. طبق اعلام وزارت راه و ترابری اسپانیا، در پی این اعتصاب، بیش از ۳۰۰ برنامه حرکت قطارها لغو شد. در مادرید پایتخت اسپانیا هم حرکت مترو با مشکل روبرو شد.

این اعتصاب از سوی ۱۰ نهاد صنفی کارگران اعلام شده است. نهادهای فمینیستی همچنین از زنان خواستند برای یک شبانه روز هم پول خرج نکنند و هم انجام کارهای خانه را معلق کنند.

دو اتحادیه اصلی در اسپانیا، از کارگران خود خواستند روز پنجشنبه و برای دو ساعت، کار خود را متوقف کنند. این تلاش‌ها همه برای اعتراض به نابرابری پرداخت حقوق میان زن و مرد است.

در هفته‌های گذشته در اسپانیا، بحث این اعتصاب در میان رسانه‌ها به طور جدی دنبال شده است. پنه‌لوپه کروز، بازیگر اسپانیایی از این اعتصاب حمایت کرده و گفت تمامی فعالیت‌های خود را لغو می‌کند و همچنین برای یک روز، دو فرزند خود را به همسرش – خاویر باردم – می‌سپارد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG