لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

اسپانیا جنازه ژنرال فرانکو را به مقبره‌ای کوچک منتقل می‌کند


ژنرال فرانکو همسرش در یک رژه در سال ۱۹۴۳.
ژنرال فرانکو همسرش در یک رژه در سال ۱۹۴۳.

دولت سوسیالیست اسپانیا اعلام کرد که روز پنجشنبه با نبش قبر ژنرال فرانسیسکو فرانکو جنازه او را به مقبره کوچکی در حومه مادرید منتقل خواهد کرد. به این ترتیب تصمیمی که باعث انتقاد و دعاوی حقوقی متعددی شده بود بالاخره اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت اسپانیا روز دوشنبه ۲۹ مهر در بیانیه‌ای گفت جنازه دیکتاتور سابق از مقبره مجلل فعلی در بنای یادبود «دره شهدا» در ۵۰ کیلومتری مادرید به مقبره کوچکی در حومه این شهر منتقل خواهد شد که خانواده فرانکو در آنجا یک قبر خانوادگی دارد.

دولت تصمیم گرفته جنازه فرانکو را با هلی کوپتر به مقبره جدید منتقل کند که فاصله آن با قبر فعلی او حدود ۳۰ کیلومتر است. به گفته دولت عملیات نبش قبر ساعت ده و نیم صبح روز پنجشنبه آغاز خواهد شد.

در این بیانیه افزوده می شود که کل عملیات یک برنامه خصوصی خواهد بود و فقط اعضای خانواده فرانکو و تعدادی از مقامات دولتی در آن شرکت خواهند کرد. رسانه‌ها فقط از بیرون محل می توانند گزارش تهیه کنند.

این تصمیم چند هفته پیش با حکم دیوان عالی اسپانیا که اعتراض خانواده فرانکو را رد کرد رسمیت یافت و به این ترتیب به ماهها تاخیر در اجرای این تصمیم دولت که توسط پارلمان نیز تایید شده است، پایان داده شد.

دولت موقت اسپانیا تلاش کرده است که قبل از انتخابات سراسری که روز دهم نوامبر برگزار خواهد شد این برنامه را اجرا کند.

ژنرال فرانسیسکو فرانکو، از فرماندهان کودتای نظامی علیه دولت دمکراتیک جمهوری اسپانیا بود که به جنگ داخلی سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ منجر شد. او از پایان جنگ تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت کرد.

سالها پس از مرگ فرانکو هنوز هم هر سال هزاران نفر در سالگرد مرگ او مراسم یادبود برگزار می کردند. هر چند میزان محبوبیت او در دهه‌های اخیر به شدت کاهش یافته ولی علاوه بر اعضای خانواده فرانکو، احزاب دستی راستی اسپانیا و تعدادی از مقامات کلیسای کاتولیک از نبش قبر او به عنوان عاملی در گشودن زخم‌های سیاسی قدیمی کشور انتقاد کرده اند.

نبش قبر و انتقال جنازه فرانکو از بنای یادبود «دره شهدا» یکی از نتایج قانون موسوم به حافظه تاریخی است که در سال ۲۰۰۷ در اسپانیا تصویب شد. این قانون زمنیه برای تحقیق و دادرسی در مورد حدود صد هزار نفر از قربانیان رژیم فرانکو که در گورهای بی‌نام و نشان دفن شده اند را فراهم کرد. در عین حال باقی ماندن جنازه فرانکو در مکانی که به او احترام و اهمیت سیاسی بدهد را ممنوع کرد.

با استفاده آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG