لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

فرانسه صدور حکم اعدام برای دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران را محکوم کرد


زهرا صدیقی همدانی
زهرا صدیقی همدانی

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه صدور حکم برای اعدام الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی، دو فعال حقوق همجنس‌گرایان در ایران را محکوم کرد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هفته گذشته نوشت، زهرا صدیقی همدانی، معروف به «ساره» و الهام چوبدار، دو فعال حقوق همجنسگرایان، روز یک‌شنبه ۲۶ دی توسط دادسرای عمومی ارومیه به «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنس‌گرایی» و «ترویج مسیحیت» و «ارتباط» با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با اشاره به مخالفت جهانی خود با مجازات اعدام و حمایت از حقوق همجنس‌گرایان، نسبت به صدور احکام اعدام برای الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی ابراز تاسف کرده است.

در این بیانیه همچنین بر تعهد قاطع فرانسه بر جرم‌زدایی جهانی از همجنس‌گرایی و دفاع از حقوق افراد دگرباش جنسی تاکید شده است.

فرانسه از همه کشورهایی که از اعدام به عنوان مجازات استفاده می‌کنند، خواسته است اجرای چنین احکامی را متوقف کنند.

در همین زمینه، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته گفت که از گزارش‌ها درباره صدور حکم اعدام برای دو فعال اقلیت‌های جنسی در ایران آگاه است.

ودانت پاتل تصریح کرد که ایالات متحده قاطعانه با همه موارد نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های جنسی مخالف است و از تمام کشورها می‌خواهد قوانینی را که افراد را بر اساس گرایش جنسی، هویت یا بیان جنسیتی و ویژگی‌های جنسی مجرم می‌داند، لغو کنند.

عفو بین الملل نیز روز گذشته صدور مجازات اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را به شدت محکوم کرد.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر می گوید: «اطلاعات به ‌دست‌ آمده توسط عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که مبنای احکام صادره دلایل تبعیض‌آمیز مرتبط با هویت جنسیتی و/یا گرایش جنسی واقعی یا مفروض این دو زن و در مورد زهرا صدیقی همدانی، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز او در دفاع از حقوق جامعه همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی است.»

عفو بین الملل تاکید کرده که اتهامات علیه الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی «جعلی و ساختگی» است و این تهامات «به خاطر هویت جنسیتی یا گرایش جنسی واقعی یا مفروض آنها با پناهجویان ایرانی متعلق به جامعه همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی مطرح شده است.»

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر از مقامات ایران خواسته است که فوراً احکام صادره علیه زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را لغو و آن‌ها را آزاد کنند.

منابع حقوق بشری می‌گویند این دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران در دوران بازداشت خود از حق دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند و زهرا صدیقی همدانی علاوه بر آزار و اذیت کلامی و توهین به هویت و ظاهرش توسط مأموران امنیتی به اعدام و همچنین سلب حضانت دو فرزندش تهدید شده است.

خانم صدیقی ۳۱ ساله و اهل نقده در استان آذربایجان غربی و خانم چوبدار ۲۴ ساله و اهل ارومیه مرکز این استان است.

زهرا صدیقی همدانی پنجم آبان همان سال در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه توسط مأموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، اینستاگرام و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG