لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

خانه آزادی جایزه «آزادی» سال ۲۰۲۳ را به زنان ایران و یک مخالف پوتین اهدا کرد


رئیس خانه آزادی می‌گوید زنان ایران از هر «قشری» با «رشادت‌های باورنکردنی»، خود را در معرض «خطر» قرار می‌دهند
رئیس خانه آزادی می‌گوید زنان ایران از هر «قشری» با «رشادت‌های باورنکردنی»، خود را در معرض «خطر» قرار می‌دهند

خانه آزادی جایزه سالانه خود موسوم به جایزه «آزادی» را به ولادیمیر کارا مورزا و زنان ایران، به خاطر «قدردانی از تعهد و فعالیت تزلزل‌ناپذیرشان برای پیشبرد دموکراسی و آزادی»، اهدا کرد.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۹ از سوی این سازمان مستقر در واشینگتن منتشر شده، آمده است: «زنان ایران در برابر آزار و اذیت و تبعیض مداوم رژیم کشورشان شجاعت و استقامت قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.»

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که پس از کشته شدن مهسا امینی در شهریور گذشته آغاز شد، با وجود سرکوب‌های گسترده که منجر به کشته شدن بیش از پانصد نفر و اعدام چند معترض دیگر شده، همچنان به شکل‌های گوناگون ادامه دارد.

همچنین زنان و دختران ایرانی در هفته‌های اخیر در برابر طرح جدید نیروی انتظامی برای اعمال شدیدتر حجاب اجباری مقاومت کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر جوایزی بین‌المللی به زنان ایرانی برای مبارزه‌ مدنی‌شان تعلق گرفته است؛ از جمله جایزه افتخاری «زنان شجاع ۲۰۲۳» که همزمان با روز جهانی زن به «زنان و دختران معترض ایران» اهدا شد.

مایکل آبراموویتز، رئیس خانه آزادی گفته است: «زنان ایران از هر قشری با رشادت‌های باورنکردنی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.»

او افزود: «جامعه بین‌المللی باید در کنار زنان ایران بایستد تا به مبارزه خود برای آزادی در برابر سرکوب وحشتناک و نقض حقوق بشر ادامه دهند.»

مراسم اهدای جایزه آزادی سال ۲۰۲۳ شامگاه سه‌شنبه با حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا برگزار شد و نازنین بنیادی بازیگر ایرانی‌تبار و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی و آیدا قجر روزنامه‌نگار، جایزه خانه آزادی برای زنان ایرانی را دریافت کردند.

بلنیکن در این مراسم گفت که صدها هزار زن ایرانی از ماه‌ها پیش با وجود وحشیانه‌ترین سرکوب‌ها، خواستار احترام به حقوق اساسی خود هستند.

او دسترسی به اینترنت برای معترضان ایرانی را یک امر ضروری برای گزارش کردن نقض حقوق بشر در داخل کشورشان دانست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «آینده حقوق بشری ما با آینده تکنولوژیکی ما شکل خواهد گرفت.»

آیدا قجر نیز پس از دریافت جایزه زنان ایرانی گفت: «امروز، اسم مهسا به نماد مبارزه برای رهایی زنان از ستم در سراسر جهان تبدیل شده است.»

همچنین نازنین بنیادی گفت: «شعار زن، زندگی، آزادی به قلب حکومتی ضربه می‌زند که ضد زن، طرفدار شهادت و سرکوبگر است. هیچ‌چیز بیشتر از زنان آزاد و فعال سیاسی، باعث ترس حکومت‌های مستبد نمی‌شود.»

خانه آزادی، درباره ولادیمیر کارا مورزا نیز نوشته است که او «مبارزه بی‌وقفه علیه فساد و سرکوب در روسیه پوتین به راه انداخته است».

آقای کارا مورزا پس از دو مرتبه «مسمومیت شدید» که به گفتۀ او سوءقصد و عمدی بوده است، سال گذشته به اتهام «انتشار اطلاعات دروغین» درمورد ارتش روسیه بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار دوتابعیتی روسی-بریتانیایی که برای واشینگتن‌پست نیز می‌نوشت، فروردین امسال در یک محاکمه غیرعلنی به اتهام «خیانت به میهن» و دیگر اتهام‌های انتسابی به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

در مراسم خانه آزادی، يوگنیا، همسر آقای کارا مورزا، جایزه او را دریافت کرد.

این سازمان به تازگی اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران یکی از ۱۰ حکومت جهان است که بیشترین سرکوب‌ مخالفان را در بیرون از مرزها داشته‌ است.

بر اساس گزارش‌‌های خانه آزادی، ایران‌وایر و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG