لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

درخواست آزادی همه معلمان در ایران در آستانه سال تحصیلی جدید


محمود بهشتی لنگرودی، کانون صنفی معلمان استان تهران
محمود بهشتی لنگرودی، کانون صنفی معلمان استان تهران

کانون صنفی معلمان استان تهران با اعتراض به بازداشت محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی این کانون، خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» همه معلمان «دربند، تبعیدی و تحت حکم» شد.

وب‌سایت «صدای مردم» روز چهارشنبه (۲۲ شهریور) بیانیه کانون صنفی معلمان ایران را منتشر کرده‌است.

در این بیانیه ضمن اعتراض به «برخوردهای امنیتی و خارج از قاعده و قانون» با فعالان صنفی، نوشته شده که «جای معلم در زندان نیست.»

این کانون خواستار آزادی محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی و محسن عمرانی و لغو حکم تبعید علی‌اکبر باغانی شده‌است.

نویسندگان این بیانیه نوشته‌اند که انتظار می‌رفت در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، «فضای مناسب و به دور از تنشی از سوی حاکمیت برای فعالیت صنفی و آموزشی جامعه فرهنگیان فراهم» شود.

در این بیانیه آمده این در حالی است که خبر بازداشت محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، «معلمان کشور را با شوک روبرو ساخته‌است.»

کانون صنفی معلمان استان تهران در بیانیه خود اضافه کرده که «بارها اعلام نموده‌ایم …. که دغدغه ما چیزی جز بهبود معیشت فرهنگیان و اعتلای آموزش فرزندان کشور نیست و به این برخوردهای امنیتی و خارج از قاعده و قانون اعتراض داریم.»

این بیانیه خواستار پایان «پرونده‌سازی برای فعالان صنفی» شده و افزوده‌است: «تنها در این صورت است که می‌توان به شروع سال تحصیلی با افقی روشن، امیدوار شد.»

کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز در بیانیه‌ای، بازداشت آقای بهشتی لنگرودی در آستانه بازگشایی مدارس را «توهین به جامعه معلمان ایران» عنوان کرده‌است.

این کانون همچنین «برخورد امنیتی و سرهنگی با سرمایه‌های فرهنگی نمایندگان تشکل‌های فرهنگی را محکوم» کرده‌است.

محمود بهشتی لنگرودی تاکنون چندین باز بازداشت شده و در اعتراض به احکام سنگین زندان خود، بارها دست به اعتصاب غذا زده‌است.

وی برای نخستین بار پس از اعلام نتایج انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در ایران برای یک روز بازداشت شد و پس از آن بازداشت وی بارها تکرار شد.

در ایران نیروهای امنیتی و انتظامی با فعالان و تجمعات صنفی به شدت برخورد می‌کنند و فعالان صنفی متعددی از صنوف مختلف بارها در کشور بازداشت و زندانی شده‌اند.

به همین دلیل، ۱۲ شهریور ماه سال جاری، دو اتحادیه بین‌المللی کارگری و معلمان به طور مشترک، از برخورد با فعالان صنفی در ایران انتقاد کردند.

فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل و نقل و فدراسیون آموزش بین‌الملل با اشاره به اینکه «حقوق سندیکایی فعالان در ایران نفی می‌شود»، اعلام کرده‌اند که رهبران سندیکایی در ایران در ارتباط با «فعالیت‌های صنفی خود و دفاع از همکاران‌شان بازداشت می‌شوند».

کانون صنفی معلمان هم در بیانیه‌ای از برخوردهای امنیتی – قضایی با فعالان صنفی مانند اسماعیل عبدی، محسن عمرانی، محمود بهشتی لنگرودی، علی‌اکبر باغانی، رضا مسلمی، طاهر قادرزاده و عزیز قاسم‌زاده انتقاد کرده‌است.

در بیانیه این کانون آمده که «به‌رغم وعده‌های داده شده و برخلاف نص صریح قانون اساسی که بر آزادی فعالیت تشکل‌های مدنی و صنفی تأکید دارد، فرهنگ امنیتی بر خلاف وعده‌های رئیس جمهور، تمام فعالیت کنشگران صنفی را تحت تأثیر قرار داده‌است».

کانون صنفی معلمان در عین حال اعلام کرده که «با انتساب اتهامات واهی به فعالان صنفی نمی‌توان روند مطالبه‌محوری اکثریت قشر زحمتکش جامعه را متوقف کرد».

XS
SM
MD
LG