لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

برتران تاورنیه، کارگردان برجسته فرانسوی در ۷۹ سالگی درگذشت


برتران تاورنیه، کارگردان برجسته فرانسوی و خالق آثاری همچون «قاضی و قاتل»، «یکشنبه‌ای بیرون شهر» و «کاپیتان کونان» در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

همسر و فرزندان آقای تاورنیه گفتند که او در سنت مکسیم، در جنوب فرانسه درگذشت.

برتران تاورنیه با بیش از ۳۰ فیلم در کارنامه‌اش یکی از کارگردانان برجسته سینمای فرانسه طی چند دهه اخیر محسوب می‌شد و بازیگران صاحب‌نامی چون رومی اشنایدر، درک بوگارت و ایزابل هوپر در آثار او ظاهر شده‌اند. او با فیلم«حدود نیمه شب» محصول سال ۱۹۸۶ به شهرت بین‌المللی رسید.

موزه فلیم «انستیتو لومیر» که برتران تاوارنیه دوره‌ای ریاست آن را برعهده داشت ضمن اعلام خبر درگذشت این کارگردان برجسته فقدان او را «جبران‌ناپذیر» توصیف کرد.

گروه کثیری از شخصیت‌های فرهنگی و سیاستمداران فرانسوی درگذشت برتران تاورنیه را تسلیت گفتند.

جرارد کولوم، وزیر کشور سابق فرانسه، گفت، «فیلم‌های تاورنیه آثار جاودانه سینمای فرانسه هستند» و برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه، نيز در توئیتی نوشت: «کارگردانی بزرگ، تمامی فیلم‌های او اثرگذار و جاودانه‌اند».

برتران تاورنیه همچنین فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده بود و چند فیلم مستند نیز ساخت.

او در دوران طولانی فعالیت سینمایی خود چندین جایزه «سزار» ( اسکار فرانسه) و جوایزی نیز از جشنواره‌های مهم دیگر مثل کن، ونیز و برلین دریافت کرد.

فیلم «یکشنبه‌ای بیرون شهر» محصول ۱۹۸۴ جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن برای او به ارمغان آورد و در جوایز سینمایی گلدن‌گلوب و بفتا جایزه بهترین فیلم به زبان غیرانگلیسی را دریافت کرد.

برتران تاورنیه ۲۵ آوریل سال ۱۹۴۱ در شهر لیون متولد شد. او قبل از فیلمسازی مدتی دستیار کارگردان، مسئول روابط عمومی و منتقد فیلم بود. ولی به گفته خودش کارگردانی بزرگترین نقطه عطف در زندگی او بود.

اولین فیلم‌های موفق او «ساعت‌ساز سن پل» محصول ۱۹۷۴ و «قاضی و قاتل» محصول ۱۹۷۶ هر دو جایزه سزار را دریافت کردند و او به یکی از کارگردان‌های برجسته سینمای فرانسه بدل شد.

هر چند او در سینمای انگلیسی زبان کمتر شناخته شده بود ولی فیلم «حدود نیمه شب» محصول ۱۹۸۶ در مورد یک نوازنده تخیلی موسیقی جاز به جوایز اسکار راه یافت و هربی هنکاک به خاطر تنظیم موسیقی متن این فیلم جایزه بهترین موسیقی اوریجینال را دریافت کرد.

برتران تاورنیه بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ با کلاودین اوهاگان، فیلمنامه‌نویس ایرلندی- فرانسوی زندگی می‌کرد و از این ازدواج صاحب دو فرزند است.

همسرش که با نام کولو تاورنیه شناخته می‌شد فیلمنامه‌های چند فیلم ماندگار او از جمله «یکشنبه‌ای بیرون شهر» را نوشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر

XS
SM
MD
LG