لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

برخورد پلیس فرانسه با «جلیقه زردها» و «بلوک سیاه»؛ بیش از صد نفر بازداشت شدند


شمار نیروهای پلیس که روز شنبه در مناطق مختلف پاریس مستقر شد حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر عنوان شده است
شمار نیروهای پلیس که روز شنبه در مناطق مختلف پاریس مستقر شد حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر عنوان شده است

پلیس فرانسه جهت مقابله با معترضان موسوم به «جلیقه زردها» که بدون مجوز دست به راهپیمایی زده بودند و افراد نقابداری که مانع برگزاری تجمعی در رابطه با تغییرات آب و هوایی شده بودند، بیش از یکصد نفر را بازداشت کرد.

به گفته مقامات پلیس پاریس، تا ظهر روز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۷ نفر در این شهر بازداشت شدند. ماموران پلیس همچنین حدود یکصد معترض دیگری را که در بلوار شانزه لیزه پاریس ازدحام کرده بودند، متفرق کرد.

دولت فرانسه که نگران استفاده جلیقه زردها و گروه‌هایی نظیر آنارشیست‌های «بلوک سیاه» از تجمعاتی است که با مجوز قانونی در اعتراض به تغییرات آب و هوایی برگزار می‌شود، شمار بسیاری از نیروهای پلیس را در پایتخت مستقر کرده بود.

تعداد نیروهای پلیس که در مناطق مختلف پاریس مستقر شده‌اند حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر عنوان شده است. اما با این حال مسیر راهپیمایی معترضان تغییرات آب و هوایی صحنه برخوردهای گاه و بی‌گاه ماموران پلیس با «معترضان نقابداری بود که در میان راهپیمایان نفوذ کرده بودند».

اعضای این گروه که لباس‌های سیاه بر تن می‌کنند و به «بلوک سیاه» شهرت دارند، در طول این راهپیمایی چندین بار به آتش زدن سطل‌های زباله و موتورسیکلت اقدام کردند. پلیس پاریس نیز در مواردی برای برخورد با اعضای این گروه متوسل به گاز اشک‌آور شد.

از سویی این چهل و پنجمین شنبه متوالی بود که جلیقه زردها اعتراضات خود را به خیابان می‌آوردند که این اعتراضات هم با درگیری بین آنها و نیروهای پلیس همراه بود.

جنبش جلیقه زردها اواخر سال گذشته میلادی در پی افزایش مالیات سوخت آغاز شد و به حرکتی علیه سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، تبدیل گشت. اعتراضات این گروه اما در مواردی به درگیری‌های شدید میان آنها و نیروهای پلیس انجامیده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG