لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

۳۳۰ هزار کودک قربانی سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه


نتایج اولین تحقیقات سراسری در مورد رفتار کلیسای کاتولیک فرانسه با کودکان که روز سه‌شنبه ۱۳ مهر منتشر شد نشان می‌دهد که طی ۷۰ سال گذشته حداقل ۳۳۰ هزار کودک مورد سوء‌استفاده و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

به گفته مسئول کمیسیون تحقیق، حدود ۱۳ هزار کشیش و تعداد نامشخصی از افراد دیگری که در کلیسا کار و یا رفت و آمد می‌کردند کودکان را مورد سوء‌استفاده جنسی قرار داده و کلیسای کاتولیک در تمامی دهه‌های گذشته به شکل سیستماتیک این موارد را پنهان کرده است.

اکنون قربانیان از انتشار این گزارش دو هزار و پانصد صفحه‌ای که نتایج اولین تحقیقات در مورد رفتار کلیسای فرانسه با کودکان است، استقبال کرده‌اند.

مسئولان این تحقیقات می‌گویند که آمارهای ارائه شده تقریبی است و بر اساس پژوهش‌های قبلی موسسه ملی سلامت و پژوهش‌های پزشکی فرانسه در مورد سوء‌استفاده جنسی از کودکان تنظیم شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از قربانیان سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه پسر بوده‌اند. البته تحقیقات قبلی و گسترده‌تری که به طور کلی در مورد سوء‌استفاده جنسی از کودکان در کشور فرانسه انجام شده نشان می‌دهد که در مجموع ۷۵ درصد از قربانیان دخترند.

کمیسیون مستقل تحقیق در بخشی از گزارش خود از کلیسای کاتولیک می‌خواهد در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد و به «گناهان و سکوت خود اعتراف کند.» علاوه بر این، از کلیسا می‌خواهد به قربانیان، به خصوص در مواردی که بسیار قدیمی است و طبق قوانین فرانسه امکان پیگیری قضایی وجود ندارد غرامت بپردازد.

نهادهای مدافع قربانیان ضمن استقبال از انتشار نتایج این تحقیقات آن را یک نقطه عطف تاریخی توصیف کردند. آنها ضمن محکوم کردن کلیسای کاتولیک به خاطر وقوع و پنهان کردن این حوادث معتقدند که کلیسا مرتکب یک خیانت بزرگ اخلاقی شده است.

اکثر قربانیان این حوادث می‌گويند پرداخت خسارت جنبه نمادین دارد و مهم‌ترین موضوع اعتراف کلیسا به وقوع این جرایم فجیع علیه کودکان و معصومیت جامعه‌ای است که به کلیسا اعتماد کرده بود.

کمیسیون تحقیق که فعالیت خود را در حدود دو سال و نیم پیش آغاز کرد تمامی مدارک کلیسا، مراجع قضایی، پلیس و رسانه‌ها از سال ۱۹۵۰ تاکنون را بررسی کرده است. مسئول این کمیسیون گفت رفتار کلیسای کاتولیک در این زمینه تا حدود پانزده سال پیش «بی‌تفاوتی بی‌رحمانه و عمیق علیه قربانیان» بوده است.

به گفته او، مقامات کلیسا نه تنها سوء‌استفاده جنسی از کودکان را محکوم نمی‌کردند بلکه آنها را در معرض خطر متجاوزان قرار می‌دادند.

رییس شورای اسقف‌های کاتولیک فرانسه یافته‌های این گزارش را «انزجارآور» توصیف کرد و گفت: «از تمامی قربانیان طلب بخشش می‌کنم.»

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «هیچ کس تصور نمی‌کرد که تعداد قربانیان تا این حد باشد. این رقم وحشتناک و از آنچه که ما تخمین می‌زدیم بسیار بیشتر است.»

سخنگوی واتیکان نیز گفت پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به شدت متاثر شده و علاوه بر احساس همدردی با قربانیان شهامت آنان برای افشای این فجایع را می‌ستاید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG