لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷
۲۲:۱۱ ۲۱.۵.۱۴۰۲

«ممانعت از دسترسی» حامی بهادری، شهروند بهایی زندانی، به امکانات درمانی مناسب

گزارش‌ها از ایران حاکی است حامی بهادری، شهروند بهایی که دوران محکومیت پنج‌ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند، از دسترسی به امکانات پزشکی مناسب محروم مانده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز شنبه گزارش داد این شهروند بهایی از بیماری‌هایی از جمله «قارچ پوستی»، «مشکلات شدید هموروئید و زانو»، «سردردهای میگرنی» و «دندان‌درد» رنج می‌برد.

بر اساس این گزارش با وجود گذشت بیش از سه‌ماه از شروع علائم بیماری آقای بهادری، مراجعۀ او به بهداری زندان اوین عملاً «بی‌نتیجه» بوده و مسئولان زندان با «سنگ‌اندازی» این شهروند بهایی را از رسیدگی درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان خارج از زندان محروم کرده‌اند.

رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت این اطلاعات را تأیید کند.

آقای بهادری که ۲۶ سال سن دارد، ۳۰ مهرماه سال گذشته در خانه‌اش در تهران با حضور مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی در خرداد امسال او را بابت اتهام انتسابی «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرد.

این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

۲۱:۵۹ ۲۱.۵.۱۴۰۲

فلسطینی‌ها نخستین سفیر سعودی را پذیرفتند

همزمان با ادامۀ مذاکرات عربستان سعودی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دو کشور، نخستین سفیر سعودی استوارنامۀ خود را به تشکیلات خودگردان فلسطینی تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری «وفا»، رسانۀ رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی، مجدی الخالدی مشاور دیپلماتیک رئیس این تشکیلات روز شنبه ۲۱ مرداد در اردن، استوارنامۀ نایف السدیری را دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، آقای الخالدی این اقدام ریاض را «گامی مهم» در تقویت مناسبات «برادرانۀ» دو ملت دانسته است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز تأیید کرد که نایف السدیری به عنوان نخستین سفیر «فوق‌العاده» و «غیرمقیم»ِ این کشور در اردن حضور خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از طلال عوکل، تحلیلگر فلسطینی، نوشت که این انتصاب دیپلماتیک را می‌توان «نیم‌گامی» در راستای تأسیس دفتر نمایندگی عربستان سعودی در کرانۀ باختری اشغالی قلمداد کرد.

رسانۀ اسرائیلی جروزالم‌پست نیز در واکنش به انتصاب سفیر از سوی ریاض نوشت این اقدام به عنوان پیامی از سوی عربستان سعودی تلقی می‌شود مبنی‌بر اینکه توافق عادی‌سازی با اسرائیل، بر روابط ریاض با فلسطینیان «تأثیری نخواهد گذاشت».

این اقدام ریاض چند روز پس از آن صورت گرفت که محمود عباس با ملک عبدالله، پادشاه اردن، در امان پایتخت این کشور دیدار کرد و یکی از محورهای مذاکرات، توافق احتمالی عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی بود.

آقای عباس قرار است روز یک‌شنبه برای شرکت در نشست سه‌جانبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ملک عبدالله به قاهره سفر کند.

روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۸ مرداد با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

۲۱:۰۲ ۲۱.۵.۱۴۰۲

افزایش ۱۵ درصدی «تصادفات ساختگی» در سال ۱۴۰۱ با هدف «دریافت دیه و کسب درآمد»

معاون سازمان پزشکی قانونی ایران خبر داد که ۸۳۱ پروندۀ «تصادفات ساختگی» در سال گذشته توسط کارشناسان این سازمان تشخیص داده شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، نزدیک‌به ۱۵ درصد رشد داشته است.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران، روز شنبه ۲۱ مرداد به نقل مسعود قادی‌پاشا نوشت که علاوه‌بر آمار ذکر شده، «هزار و ۱۰۶ پروندۀ تصادف» نیز در سال ۱۴۰۱ وجود داشت که در آنها، افراد برخی از جراحات را «به صورت ساختگی به دیگر جراحات خود» افزوده بودند.

بر اساس این گزارش، «مشکلات اقتصادی و یک‌سری ناهنجاری اجتماعی» برخی شهروندان را واداشته تا بخواهند از طریق تصادف‌های ساختگی، کسب درآمد کنند؛ به این معنا که «صحنه‌ای از یک تصادف ساختگی را بسازند و راننده و شرکت بیمه را مجبور کنند به آنها دیه و خسارت پرداخت کنند».

اعتماد نوشته است که این افراد بیشتر «ماشین‌های گران‌قیمت و لوکس» را برای تصادف ساختگی انتخاب می‌کنند و «در این نمایش ساختگی معمولاً چندین نفر در پشت صحنه به عنوان هم‌تیمی» با فردی که «صحنه‌زن» خوانده شده، همکاری دارند.

این گزارش می‌افزاید تقریباً «یک‌سوم» تصادف‌هایی که برای آنها دیه پرداخت می‌شود «ساختگی» هستند و شرکت‌های بیمه «سالانه دو هزار میلیارد تومان» برای این دست تصادفات پرداخت می‌کنند.

در سال‌های اخیر، با تشدید بحران اقتصادی در کشور وضعیت معیشت مردم نیز روز به روز دشوارتر شده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز سوم خرداد امسال با بیان اینکه تعداد افراد «زیر خط فقر» به ۲۸ میلیون نفر رسیده است، دربارۀ آسیب‌های اجتماعی ناشی از «سقوط اقتصادی برخی اقشار جامعه در یک دهه اخیر» هشدار داد.

پیشتر، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اردیبهشت امسال خبر داده بود که دست‌کم ۱۹میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.

۱۹:۳۱ ۲۱.۵.۱۴۰۲

فیلم ایرانی «منطقه بحرانی» یوزپلنگ طلایی لوکارنو را از آن خود کرد

فیلم «منطقه بحرانی» ساخته علی احمدزاده برندۀ یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم هفتاد و ششمین جشنواره لوکارنو شد. آقای احمدزاده به علت «ممنوع‌الخروج بودن» نتوانست در لوکارنو حاضر شود و جایزه را تهیه‌کنندۀ فیلم دریافت کرد.

این فیلم «مخفیانه» و «بدون مجوز» در خیابان‌های تهران فیلم‌برداری شده و قواعد رایج جمهوری اسلامی مبنی‌بر سانسور آثار سینمایی و حجاب اجباری در آن رعایت نشده است.

پیشتر دو رسانه سینمایی آمریکایی گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، علی احمدزاده، کارگردان «منطقه بحرانی»، را تحت فشار گذاشته‌اند تا فیلم خود را از جشنواره سینمایی لوکارنو خارج کند.

سینا عطاییان دنا، تهیه‌کننده «منطقه بحرانی»، هنگام دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو ۲۰۲۳ با اشاره به غیبت علی احمدزاده گفت تنها جرم کارگردان این اثر «ساخت فیلم و آفرینش هنری است».

او با تأکید بر «زبان شاعرانه» این فیلم افزود تازه‌ترین ساختۀ علی احمدزاده، «عصبانیت مردم ایران را نشان می‌دهد که خود را در قالب یک انقلاب نشان داد».

آقای عطاییان دنا در ادامه خطاب به هنرمندان و افراد حاضر در مراسم گفت که از شما می‌خواهم «عصبانی باشید که علی اینجا نیست» و «عصبانی باشید که هنرمندان سانسور می‌شوند».

تهیه‌کننده «منطقه بحرانی»‌ در ادامه سخنان خود، سیاستمداران غربی را به «مصالحه و معامله» با جمهوری اسلامی متهم کرد و خطاب به جامعه مدنی غربی گفت: «مردمی که در ایران مبارزه می‌کنند، ارزش‌های مشترکی با شما دارند: آزادی، دمکراسی و حقوق‌بشر. اگر از منظر انسانی نمی‌خواهید از آنها حمایت کنید، دست‌کم استراتژیک باشد و از متحدان‌تان حمایت کنید.»

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «امیر زندگی تنهایی دارد و سگش تنها همراه اوست. او در دنیای زیرمینی تهران پرسه می‌زند، انواع مواد مخدر را می‌فروشد و در خیابان‌های شهر بی‌هدف حرکت می‌کند.»

دو فیلم قبلی این کارگردان شامل «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» برای نمایش در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌اند و فیلم سوم او با نام «پدیده» تاکنون به نمایش درنیامده و مشخص نیست که چه سرانجامی پیدا کرده است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو از روز ۱۱ مرداد در سوئیس آغاز به کار کرد و روز شنبه به کار خود پایان داد.

در این دورۀ جشنواره علاوه‌بر «منطقه بحرانی» فیلم «شیدا» به کارگردانی نورا نیاساری با بازی زر امیرابراهیمی هم در بخش غیررقابتی و به عنوان فیلم اختتامیۀ لوکارنو روی پرده رفت.

خانم امیرابراهیمی، برندۀ بهترین بازیگر زن جشنواره کن، نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران این دورۀ لوکارنو حضور داشت.

۱۸:۴۳ ۲۱.۵.۱۴۰۲

نمایندۀ مجلس:‌ تفکر حاکم، عطش این را دارد که مانع گردش آزاد اطلاعات در کشور شود

غلامرضا نوری‌قزلجه، نمایندۀ اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که «علاوه‌بر وزارت ارتباطات، بخش‌هایی از همین مجلس، دولت و شورای عالی فضای مجازی» نمی‌خواهند اینترنت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

آقای نوری در گفت‌وگو با روزنامۀ دنیای اقتصاد، چاپ تهران، با اشاره به اینکه شکایت برخی نمایندگان مجلس تاکنون باعث نشده کیفیت اینترنت کشور بهتر شود، تصریح کرد: «تفکری که در حال ‌حاضر حاکم است، عطش این را دارد که مانع گردش آزاد اطلاعات شود و این یعنی به حقوق اساسی مردم متعرض می‌شود».

به گفتۀ این نماینده مجلس، «مسئول مربوطه» نمی‌خواهد مردم به اینترنت جهانی به شکل «آزاد، سریع و کم‌هزینه» دسترسی داشته باشند.

او در بخش دیگری از این مصاحبه که روز شنبه ۲۱ مرداد منتشر شد، از اینکه مجلس هیچ‌وقت وزیر ارتباطات را به خاطر موضوع اینترنت «به مجلس نکشانده و از او سوال نکرده» ابراز شگفتی کرد.

وضعیت دسترسی به اینترنت در ایران شرایط وخیمی دارد و «انجمن تجارت الکترونیک تهران» تیرماه امسال از «وضعیت بحرانی» کیفیت اینترنت ایران خبر داد.

در گزارش اخیر این انجمن آمده است: «در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پُر اختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود جهان را دارد و اینترنت ایران جزء پنج اینترنت کُند جهان است.»

در همین زمینه، غلامرضا نوری نیز گفته است «در کشور ما بعید است که یک گوشی هوشمند باشد و روی آن فیلترشکن نصب نشده باشد».

جمهوری اسلامی از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی اعمال فیلترینگ بر سایت‌های اینترنتی را به اجرا گذاشت و پس از آن دامنۀ این فیلترینگ را به وبلاگ‌ها و در ادامه به شبکه‌های اجتماعی گسترش داد.

علاوه بر فیلتر فیس‌بوک، توئیتر، تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها، با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در شهریور پارسال و به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دسترسی کاربران داخل ایران به شبکه اجتماعی «اینستاگرام» و پیام‌رسان «واتس‌اپ» نیز از سوی حکومت مسدود شد.

۱۴:۳۵ ۲۱.۵.۱۴۰۲

آمریکا سرمایه‌دار و کارآفرین روس را تحریم کرد

پس از آن‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، ۲۰ مرداد، اعلام کرد که چهار سرمایه‌دار عمده روسیه را به دلیل همکاری با روسیه هدف تحریم قرار داده، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که یکی از این افراد، میخائیل فریدمن یک کلان‌سرمایه‌دار اسرائیلی زاده اوکراین با تابعیت روسیه است.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گفت در شرایطی که کرملین علیه مردم اوکراین می‌جنگد، الیگارش‌های روس باید این ذهنیت را
که می‌توانند مانند گذشته تجارت کنند، کنار بگذارند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، میخائل فریدمن، ۵۹ ساله، زاده شهر لویو در اوکراین، بنیانگذار گروه صنعتی «آلفا» و از فعالان بارز در مدیریت اتحادیه صنایع و کارآفرینان روسیه است. گروه «آلفا» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های روسی فعال در عرصه‌های نفت، گاز طبیعی و همچنین بانکداری است.

مجله فوربس تا پیش از جنگ روسیه در اوکراین، ثروت آقای فریدمن را حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود. او که از سوی اتحادیه اروپا نیز هدف تحریم قرار گرفته، سال گذشته برای زمانی کوتاه در یورش نیروهای پلیس بریتانیا به یکی از اقامتگاه‌هایش در آن کشور بازداشت موقت شد.

به نوشته واشینگتن‌پست، پِتر آوِن، شریک آقای فریدمن در گروه «آلفا» یکی دیگر از افراد تحریم شده از سوی دولت آمریکا است.

۱۴:۳۲ ۲۱.۵.۱۴۰۲

شکستگی دست یک معترض در خیابان در پی حمله محافظ نتانیاهو

رسانه‌های تل‌آویو اعلام کردند یک مرد اسرائیلی که روز جمعه، ۲۰ مرداد، با نزدیک شدن به خودروی حامل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، از سوی یک محافظ سازمان امنیت داخلی اسرائیل هدف حمله قرار گرفت، از ناحیه کف دست با شکستگی روبه‌رو شد.

سازمان امنیت اسرائیل، شباک، که یگان ویژه آن مسئول تأمین امنیت نخست‌وزیر است، از این رویداد «ابراز تأسف کرد».

فیلم پخش شده از رسانه‌های اسرائیل نشان داد مردی با در دست داشتن پرچم اسرائیل زمانی که متوجه خودروی حامل بنیامین نتانیاهو شد، از پیاده‌رو
به سوی خیابان رفت اما محافظ سازمان شباک به سوی او هجوم برد و وی را به کف خیابان پرتاب کرد.

بنیامین نتانیاهو که به تازگی دستگاه تنظیم ضربان قلب در بدنش کارگزاری شد، در روزهای جاری در تعطیلات است اما صدها تن از مخالفان طرح
قضایی دولت او، در محل‌هایی که او و همسرش در حال گذراندن اوقات فراغت هستند، تجمع کرده‌اند.

موارد دیگری از حمله نیروهای پلیس و امنیتی به شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی ماه‌های اخیر اسرائیل که به زخمی شدن مخالفان منجر شده، در
رسانه‌های این کشور بازتاب وسیع داشته است.

۱۳:۵۶ ۲۱.۵.۱۴۰۲

شمار کشته‌ها در اثر آتش‌سوزی در هاوایی به ۸۰ تن رسید

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند در حالی که جستجو برای یافتن افراد مفقودشده در زمان گریز از شعله‌های آتش در جزایر هاوایی ادامه دارد، شمار کشته‌ها تا بامداد روز شنبه، ۲۱ مرداد، دست‌کم به ۸۰ تن افزایش یافت.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، مقامات جزیره مائوئی، دومین جزیره بزرگ در مجمع‌الجزایر هاوایی، بعید ندانستند که شمار تلفات افزایش یابد. بسیاری از کشته‌ها و مفقودان کسانی هستند که با نزدیک شدن شعله‌های مهیب آتش، به سوی اقیانوس فرار کردند.

شهردار مائوئی گفت شش بخش در این جزیره کماکان در آتش می‌سوزد، اما آتش‌سوزی در شهر لاهاینا که به ویرانی گسترده و سوختن بناهای تاریخی در آن
منجر شده، تا حدود ۸۵ درصد مهار شده است.

جاش گرین، فرماندار هاوایی، روز جمعه گفت که این رویداد احتمالا بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی در تاریخ این ایالت بود.

ارزیابی شده که بازسازی شهرهای سوخته هاوایی سنگین‌ترین هزینه را در قیاس با طوفان ۳۱ سال پیش بر دوش این ایالت و دولت فدرال بگذارد.

مساحت هاوایی، که در سال ۱۹۵۹ به آمریکا پیوست، کمتر از یک درصد از خاک این کشور است، اما ۴۴ درصد از تنوع گیاهی آمریکا در این ایالت ثبت شده
که شعله‌های آتش اکنون آن را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

۱۳:۴۷ ۲۱.۵.۱۴۰۲

ادامه فشار در دانشگاه با محرومیت ۲۰۰ دانشجو از خوابگاه «بدون اخطار قبلی»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز شنبه، ۲۱ مرداد، خبر داد که دست‌کم ۲۰۰ نفر از دانشجویان دخترِ دانشگاه بوعلی همدان «بدون اخطار قبلی» از خوابگاه محروم شده‌اند.

در حالی که با نزدیک شدن به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و سالگرد آغاز اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، فشار بر دانشجویان افزایش یافته است، کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده این دانشجویان تازه بعد از مراجعه به سامانه برای رزرو خوابگاه متوجه محرومیت خود شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مسئولان خوابگاه به دانشجویان محروم‌شده گفته‌اند این اتفاق به دلیل گزارش حراست درباره «عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار» رخ داده است.

۱۳:۴۴ ۲۱.۵.۱۴۰۲

دستیار ابراهیم رئیسی: لایحه «عفاف و حجاب» با قانون اساسی در «تعارض» است

دستیار ابراهیم رئیسی در «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» با انتقاد از تغییر لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» در مجلس گفت در آن مسائلی «جرم‌انگاری» شده که با قانون اساسی و سایر قوانین «در تعارض» است.

سکینه‌سادات پاد روز شنبه، ۲۱ مرداد، در گفت‌وگو با روزنامه فرهیحتگان درباره لایحه ۷۰ ماده‌ای تدوین‌شده در کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی مجلس گفت: «تناسب جرم و مجازات خیلی جاها رعایت نشده است، خیلی‌ جاها اصل شخصی بودن مجازات‌ها مخدوش شده، مثلا صراحتا برای راننده‌های تاکسی اینترنتی جرم‌انگاری شده که اگر خانمی بی‌حجاب داخل ماشین این راننده بنشیند مجازات می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرد که این لایحه ذیل اصل ۸۵ و بدون مطرح شدن در صحن علنی تصویب نشود و افزود: «پیشنهاد می‌کنم که در جلسات علنی این لایحه بررسی شود تا مردم بشنوند چه اتفاقی می‌افتد.»

دستیار رئیس جمهور ایران پیش‌بینی کرد که اگر این لایحه «با همین کیفیت» و با همین ۷۰ ماده تصویب شود، مسئله‌ای را حل نمی‌کند. سکینه‌سادات پاد با آن که خود زن است و دستیار رئیس جمهور، تاکید کرده است که «هیچ نقشی در لایحه عفاف و حجاب نداشتم».

او همچنین خبر داد که علی‌رغم درخواست برای شرکت در جلسه محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران بازداشت‌شده در پی مرگ مهسا امینی، به او اجازه حضور داده نشد.

خانم پاد گفت که با رئیس کل دادگستری استان تهران و ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده، صحبت کرده بود اما حضورش در دادگاه «میسر نشد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG