لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

واکنش انتقادی گسترده به حضور دوباره کاظم صدیقی به‌ عنوان امام جمعه تهران


عکس منتشرشده از حضور اندک مردم در نماز روز جمعه ۲۴ فروردین در تهران به امامت کاظم صدیقی
عکس منتشرشده از حضور اندک مردم در نماز روز جمعه ۲۴ فروردین در تهران به امامت کاظم صدیقی

حضور کاظم صدیقی، امام جمعه «زمین‌خوارِ» نزدیک به علی خامنه‌ای،‌ در سال جدید در نماز جمعه تهران بار دیگر بلافاصله با واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

همزمان با این واکنش‌ها به حضور دوباره او در نماز جمعه، عکس‌هایی هم از این مراسم در تهران منتشر شده که حضور بسیار اندک نمازگزاران را نشان می‌دهد. چند رسانه‌ داخل کشور این تعداد اندک را به حواشی مربوط به «زمین‌خواری» کاظم صدیقی مربوط دانسته‌اند.

در پی انتشار این عکس‌ها، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری‌های فارس و ایرنا عکس‌هایی دیگر از نماز جمعه‌ای با حضور کاظم صدیقی و چند مقام و حضور بیشتر مردم منتشر کردند. رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل تأیید کند که این عکس‌ها متعلق به روز جمعه، ۲۴ فروردین، است.

کاظم صدیقی روز جمعه بدون اشاره مستقیم به موضوع «زمین‌خواری» خود و فرزندانش ضمن انتقاد از «شبکه‌های مجازی» و اعتراض‌ها در این فضا گفت که «یک غفلت» موجب شد که «دل مردم شکست.»

او در ادامه از «مردم ایران» و رهبر جمهوری اسلامی «عذرخواهی کرد».

بر اساس اسنادی که یاشار سلطانی، مدیرمسئول پیشین «معماری نیوز»، روز ۲۳ اسفند سال گذشته در سایت رسمی خود منتشر کرده بود، کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، باغی به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع را با همراهی پسرانش در منطقه اُزگل تهران تصاحب کرده بود.

امام جمعه تهران ابتدا مدعی شد که امضای او «جعل» شده؛ اما حوزه علمیهٔ‌ تهران بعدتر تأیید کرد که آقای صدیقی خود با حضور در دفترخانه، سند انتقال ملک را امضا کرده است.

با شدت گرفتن اعتراض‌ها به خبر «زمین‌خواری» آقای صدیقی او با انتشار پیامی ویدئویی در روزهای پایانی نوروز از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، عذرخواهی کرد.

این ویدئو ساعاتی پس از آن منتشر شد که دانشگاه «امام صادق» تهران، از مراکز دانشگاهی نزدیک به حکومت، اسم صدیقی را از فهرست سخنرانان مراسم مذهبی «شب قدر» خود حذف کرد.

اعتراض‌ها به این امام جمعه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در روزهای گذشته بار دیگر پس از آن بالا گرفت که نام او به عنوان امام جمعه این هفته تهران اعلام شد.

در این باره شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان رسانه‌ای و حتی چهره‌های حکومتی به انتخاب او به‌ عنوان امام جمعه واکنش نشان دادند.

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در توئیتی به کنایه نوشت: «جریان نفوذی که موقعیت فرماندهان را به موساد اطلاع داد، در تصمیم‌سازی برای تشدید گشت ارشاد و تعیین امام جمعه نمی‌تواند موثر باشد؟»

عبدالرضا داوری، از نزدیکان پیشین محمود احمدی‌نژاد، نیز در توئیتی اعلام کرد که «امامت جمعه کاظم صدیقی به دلیل وجود ابهام در عدالت او نه تنها مکروه است بلکه جایز نیست.»

او در ادامه از این که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه «به شروط حداقلی امامت جمعه توجه» نکرده است انتقاد کرد.

هنگامه شهیدی، فعال سیاسی، نیز نوشت: «با توجه به این که امام جمعه شهرمون دزد و دروغگو و زمین‌خوار و هزار فرقه هست از فردا با اقتدا به ایشون کلی دزد و اختلاسگر به جامعه اضافه خواهد شد، قربة الی‌الله.»

محمدحسن نجمی، روزنامه‌نگار، نیز با اشاره به بخشی از سخنرانی امروز آقای صدیقی به کنایه از او «عذرخواهی» کرد.

امام جمعه تهران امروز از «شبکه‌های مجازی» با عنوان «قتلگاه جوانان» و «مسلخ آبروها» نام برد و گفت که او در این فضا «بهانه» حمله به مردم قرار گرفته است.

منابع: شبکه ایکس، خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG