لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

ادامه «شناسایی و بازداشت» شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر و فعالان مجازی


شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در زندان فشافویه
شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در زندان فشافویه

گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر در چند شهر ایران از جمله زنجان،‌ شیراز و همدان است.

به گزارش روز چهارشنبه، ششم آذر، در خبرگزاری ایرنا، رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان از بازداشت «پنج عامل اصلی اغتشاشات اخیر زنجان» از سوی پلیس این استان خبر داده است.

وی این افراد را «لیدر» اعتراض‌ها معرفی کرده که دست به «تخریب» اموال عمومی زده و ایجاد «ناامنی» کرده بودند.

در پی تجمع‌ها و اعتراضات گسترده در ایران که به دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد، مقام‌های مسئول در کشور به پیروی از آیت‌الله خامنه‌ای از این اعتراضات به عنوان اغتشاش و از معترضان به عنوان «اشرار» یاد می‌کنند.

بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان، هم روز چهارشنبه از بازداشت پنج تن از «فعالان و محرکان ناآرامی‌های اخیر در فضای مجازی همدان» خبر داد.

به گفته آقای کامرانی، این افراد «در فضای مجازی با انتشار پست‌های خلاف واقع و مجرمانه قصد تحریک مردم و سایر گروه‌ها را داشتند».

فرمانده انتظامی استان همدان، بازداشت‌شدگان را به «ارتباط با شبکه‌های مجازی معاند» متهم کرده و گفت که آنها «اقدام به انتشار و اشتراک‌گذاری پست‌ها و مطالب آنها به منظور فراخوان و تحریک احساسات مردم می‌کردند».

به گزارش ایلنا، رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس هم گفته هشت نفر از کسانی که در اعتراضات این استان، «اقدام به را‌ه‌بندان از طریق ریختن نخاله‌های ساختمانی در خیابان‌های شیراز کرده بودند»، بازداشت و کامیون‌های آنها توقیف شد.

بازداشت این افراد همزمان با اظهارات شب گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با یک برنامه تلویزیونی انجام شده است.


وزیر کشور با اشاره به بازداشت معترضان از طریق سیستم‌های خاص شناسایی که نیروهای امنیتی و انتظامی دارند، بر پخش آن چه «اعترافات» تلویزیونی این افراد خوانده بود نیز تاکید کرده بود.

خبرگزاری تسنیم هم روز چهارشنبه و پس از انتشار گزارش‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت هزینه از خانواده‌های معترضان کشته‌شده از سوی مسئولان امنیتی، این خبر را تکذیب کرد.

مجتبی خانجانی، فرماندار شهرستان بهارستان به این خبرگزاری گفت: «هیچ گونه هزینه‌ای بابت کفن و دفن از خانواده‌های کشته شده معترضان دریافت نشده و طرح دریافت مبالغ میلیونی کاملا کذب است.»

محسن موسوی‌زاده، نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، گفته در اعتراضات اخیر، در مجموع «چهار میلیارد تومان» به اموال عمومی و شهری پنج منطقه اهواز خسارت وارد شد.

روز گذشته نیز دو عضو شورای شهر شیراز خسارت وارده به این شهر در جریان اعتراض‌های اخیر را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بودند.

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، ۱۴۳ تن در اعتراضات اخیر ایران کشته شده‌اند.

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد نزدیک به پنج هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، تسنیم، ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG