لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

دیده‌بان حقوق بشر نیروهای امنیتی بورکینافاسو را به قتل ۳۱ غیرنظامی متهم کرد


دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه اول اردیبهشت گفت بر این باور است که نیروهای امنیتی بورکینافاسو اوایل ماه جاری میلادی در جریان عملیاتی علیه گروه‌های اسلام‌گرای مسلح ۳۱ زندانی غیرمسلح را اعدام صحرایی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۷ شاهد و فرد مطلع از این حادثه به دیده‌بان حقوق بشر گفتند اجساد افراد تیرباران شده که همه از اقلیت قومی «فولانی» بودند پس از بازداشت و انتقال به محل ديگری توسط نیروهای امنیتی، روز ۹ آوریل در شهر جیبو کشف شده است.

سخنگوی دولت بورکینافاسو حاضر نشد به سئوالات خبرگزاری رویترز در مورد این حادثه و بیانیه دیده‌بان حقوق بشر پاسخ دهد.

یک روز پس از این واقعه یکی از مسئولان عفو بین الملل نیز در توئیتی نوشت که به گفته شاهدان متعدد نیروهای امنیتی در بورکینافاسو ۲۹ مرد را در جیبو تیرباران کرده‌اند.

نیروهای دولتی بورکینافاسو از مدت‌ها پیش برای کنترل فعالیت گروه‌های اسلام‌گرای مسلح در شمال این کشور مشغول عملیات بوده‌اند.

گروه‌های اسلام‌گرا از طریق همکاری و نزدیکی با اقلیت قومی «فولانی» که اکثرا گله‌دار هستند به درگیری‌های قومی در این منطقه دامن زده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند به همین دلیل غیرنظامیان این اقلیت قومی هدف حملات انتقام‌جویانه نیروهای دولتی قرار می‌گیرند.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون اسلام‌گرايان مسلح که با القاعده و یا گروه «خلافت اسلامی» ارتباط دارند بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را در بورکینافاسو کشته‌اند. به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، نیروهای دولتی نیز در مقابل چند صد نفر را به اتهام همکاری و ارتباط با اسلام گرایان به قتل رسانده‌اند.

دولت بورکینافاسو در گذشته وعده داده که در مورد این قتل‌ها تحقیق خواهد کرد ولی گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند دولت برای دستگیری و مجازات عاملان این کشتارها اقدامات کافی انجام نداده است.

کورین دوفکا، از مسئولان ناحیه ساحل و غرب آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «نیروهای امنیتی بورکینافاسو با سوءاستفاده بی‌رحمانه از عملیات ضد تروریستی ۳۱ نفر را تیرباران کرده‌اند. این اقدام می‌تواند مصداق جرایم جنگی باشد و به کشتارهای بعدی دامن خواهد زد. دولت باید نقض حقوق بشر را متوقف کند، در مورد این حوادث وحشتناک تحقیق کرده و در عملیات ضدتروریستی به موازین حقوق بشر پایبند باشد.»

سال گذشته خونین‌ترین سال در درگیری‌های خشونت آمیز بورکینافاسو بود و این خشونت‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده است. در ماه ژانویه در جریان دو حمله در نواحی شمال کشور حدود ۷۵ نفر کشته شدند و در ماه مارس نیز بر اثر حملات گروه‌های مسلح ناشناس به چندین روستا در شمال بورکینافاسو حداقل ۴۳ نفر به قتل رسیدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG