لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

رویترز: اجلاس گروه ۲۰ کاربرد یا تهدید به کاربرد سلاح اتمی را محکوم خواهد کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هشدار داده بود که مسکو برای دفاع از قلمرو و مردم خود حاضر است از تمامی جنگ‌افزارهای تخریب گسترده استفاده کند
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هشدار داده بود که مسکو برای دفاع از قلمرو و مردم خود حاضر است از تمامی جنگ‌افزارهای تخریب گسترده استفاده کند

بر اساس پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در اجلاس رهبران کشورهای گروه ۲۰ به تصویب برسد و نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است این اجلاس کاربرد و یا تهدید به کاربرد سلاح اتمی را محکوم خواهد کرد.

اجلاس رهبران بیست کشور ثروتمند جهان روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان در بالی اندونزی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یکی از مباحث اصلی آن باشد.

در بخشی از این پیش‌نویس که ممکن است در طول جلسه اصلاح شود و تصویب آن مستلزم تمامی اعضا از جمله روسیه است گفته می‌شود: «بسیاری از اعضای این گروه تجاوز نظامی غیرقانونی و ناموجه روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و خواستار پایان بلادرنگ جنگ هستند. کاربرد و یا تهدید به کاربرد سلاح هسته‌ای غیرقابل قبول است.»

نگرانی‌ها در مورد احتمال کاربرد جنگ افزارهای هسته‌ای در جنگ اوکراین در پی دو سخنرانی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه افزایش یافت. او در این سخنرانی‌ها هشدار داد که روسیه برای دفاع از قلمرو و مردم خود حاضر است از تمامی جنگ‌افزارهای تخریب گسترده استفاده کند.

از پیش‌نویس متن بیانیه اجلاس سران گروه ۲۰ چنین برمی‌آید که اکثر این کشورها معتقدند که تهاجم نظامی به اوکراین «باعث کندی رشد اقتصادی، افزایش تورم، اختلال در زنجیره انتقال و توزیع کالاها، تشدید ناامنی در بازار انرژی و مواد غذایی و افزایش ریسک‌های مالی» شده است.

روسیه که بزرگترین تامین‌کننده گاز مصرفی کشورهای اتحادیه اروپاست از زمان شروع جنگ اوکراین در پنجم اسفند گذشته به مرور صادرات گاز را کاهش داده و در ماه‌های اخیر تقریبا آن را به صفر رسانده است . تحت تاثیر این وضعیت بهای انرژی در کشورهای اروپایی به شدت افزایش یافته و این کشورها برای تامین نیاز شهروندان در فصل زمستان و فعالیت شرکت‌های اقتصادی ناگزیر شده‌اند هزینه بیشتری بپردازند.

از سوی دیگر چند ماه توقف کامل در صادرات غله اوکراین قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را افزایش داده است.

به دلیل افزایش نرخ تورم در اکثر کشورهای جهان بانک‌های مرکزی ناگزیر شده‌اند نرخ متوسط بهره بانکی را افزایش دهند که باعث کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری و احتمالا رکود اقتصادی می‌شود.

در بخش دیگری از پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ به تصویب برسد تاکید می‌شود که «تنها ضامن صلح و ثبات جهانی تعهد پایدار به نظم بین‌المللی و قانونمند و راهکارهای چند جانبه است.»

این پیش‌نویس در بخش دیگری که اشاره به حملات مداوم روسیه به زیرساخت‌های انرژی و آبرسانی اوکراین تلقی می‌شود خاطر نشان می‌کند «تبعیت از قوانین بشردوستانه بین‌المللی از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیر ساخت‌های غیرنظامی در دوران جنگ حیاتی و الزام‌آور است.»

حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیر ساخت‌های غیرنظامی اوکراین طی هفته‌های اخیر تشدید شده است و بسیاری از مناطق اوکراین با کمبود آب و قطع برق مواجه هستند.

در بخش دیگری از پیش‌نویس این بیانیه قید شده است که رهبران کشورهای گروه ۲۰ از تمامی اقدامات برای برقراری یک «صلح عادلانه» حمایت می‌کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG