لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

نشست دو روزه گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس آغاز می‌شود


نشست دو روزه ۲۰ کشور صنعتی جهان معروف به نشست گروه ۲۰ امسال در روز جمعه، نهم آذرماه، در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، آغاز می‌شود.

گروه بیست متشکل از ۱۹ کشور دارای اقتصاد مطرح دنیا به اضافه اتحادیه اروپا است که در مجموع بیش از ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و تقریباً دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این ۱۹ کشور عبارتند از آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، آلمان، فرانسه، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده. اسپانیا نیز مدعو دائمی به جلسات گروه ۲۰ است.

نشست جمعی ۲۰ کشور صنعتی، امسال رهبرانی چون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین را گرد هم می‌آورد.

نخستین نشست کشورهای گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۸ میلادی در پاسخ به بحران مالی جهانی برگزار شد.

نشست امسال دهمین سالگرد برگزاری نشست‌های گروه ۲۰ را رقم می‌زند. نشست امسال به ریاست آرژانتین برگزار می‌شود و موضوع آن «ایجاد اجماع برای توسعه عادلانه و پایدار» اعلام شده که سه اولویت اصلی را مد نظر خود قرار می‌دهد: «آینده کار و مشاغل، زیرساخت برای توسعه، و امنیت غذایی.»

برگزاری این نشست، سال گذشته در هامبورگ آلمان با شورش معترضان روبه‌رو شد و برخورد با معترضان صدها زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آرژانتین قصد دارد از تکرار این وضعیت جلوگیری کند و به این خاطر یک عملیات امنیتی شامل ۲۰ هزار مأمور امنیتی و همچنین عملیات‌های نظارت هوایی و دریایی را برای دو روز یادشده فراهم دیده‌ است.

دونالد ترامپ که کشورش درگیر کشاکش تجاری با چین شده یک روز پیش از آغاز نشست امسال گروه ۲۰ وارد بوئنوس آیرس شد تا برای کاستن از تنش‌های مربوط به جنگ تجاری به صورت رو در رو با مقام‌های چینی و دیگران دیدار کند.

شرکت‌های بزرگ آمریکایی می‌گویند که به دلیل این جنگ تجاری با هزینه‌های بالاتری مواجه و ناچار شده‌اند قیمت‌ها را بالا ببرند.

واشینگتن بر بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی مالیات سنگین وارداتی وضع کرده‌ است. چین نیز این اقدام را با وضع تعرفه‌هایی بر ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تلافی کرده‌ است.

تأثیر تحولات اخیر بر ترکیب دیدارهای مقامات

این نشست در حالی برگزار می‌شود که به دنبال کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، که در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد موضوع دیدار سران کشورها با ولیعهد عربستان در نشست آرژانتین با حساسیت بیشتری از سوی رسانه‌ها دنبال می‌شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ششم آذرماه گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، برنامه‌ای برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در آرژانتین ندارد.

آقای بولتون تصریح کرد که رئیس‌ جمهوری آمریکا دیدارهایی را با رهبران آلمان، ژاپن، آرژانتین، هند و کره جنوبی خواهد داشت.

در پی تنش‌های تازه میان روسیه و اوکراین که با تیراندازی نیروهای روس و توقیف خدمه کشتی‌های جنگی اوکراینی بالا گرفته، ترامپ ابتدا از احتمال لغو دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خبر داد و سپس مشخص شد که این دو دیداری نخواهند داشت.

دونالد ترامپ به روزنامه واشینگتن‌پست گفت که فعلاً منتظر «گزارش کامل» واقعه است که قرار است تیم امنیت ملی کاخ سفید در اختیار او بگذارد.

XS
SM
MD
LG