لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

گروه ۷ با محکوم کردن جنگ‌های نیابتی ایران خواستار احیای برجام شد


نمایی از نشست اعضای گروه هفت در بریتانیا
نمایی از نشست اعضای گروه هفت در بریتانیا

گروه هفت از مذاکرات میان اعضای برجام استقبال کرده و خواستار بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق هسته‌ای شده‌اند.

هفت کشور صنعتی جهان روز یکشنبه ۲۳ خرداد با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه خاورمیانه، از جمهوری اسلامی و آمریکا خواستند که به برجام بازگردند.

گروه هفت شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن در پایان نشست خود اعلام کردند که ما متعهد هستیم اطمینان دهیم جمهوری اسلامی ایران هرگز به بمب هسته‌ای دست نخواهد یافت.

گروه هفت از مذاکرات میان اعضای برجام استقبال کرده و خواستار بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافق هسته‌ای شده‌اند.

این بیانیه می‌گوید از مزایای برجام به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران حمایت می‌کند و از تهران می‌خواهیم اقداماتی که برای کاهش شفافیت در برنامه هسته‌ای اتخاذ کرده است را لغو کند و به‌صورت کامل و فوری همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.

ایران و اعضای برجام ششمین دور مذاکرات هسته‌ای را روز شنبه هفته جاری آغاز کردند و اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرده است که در این دور از مذاکرات، توافق حاصل شود.

با این‌حال، برخی از اعضای برجام از وجود مسائل حل نشده در مذاکرات خبر داده و عباس عراقچی نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای روز یکشنبه اعلام کرد تهران عجله‌ای برای توافق ندارد و هر چه قدر زمان برای حل اختلاف لازم باشد، اختصاص خواهد داد.

ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، شروع به عدول از برنامه هسته‌ای کرد و طی ماه‌های گذشته نیز ضمن کاهش همکاری با آژانس، غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.

مقامات آمریکا بارها اعلام کرده‌اند که اطمینان ندارند ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود باشد.

بیانیه گروه هفت در ادامه می‌گوید توافق هسته‌ای می‌تواند راه را برای حل نگرانی‌های بیشتر و امنیت منطقه هموار کند؛ موضوعی که اخیرا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز به آن اشاره کرده بود.

کشورهای عرب خلیج فارس به دفعات اظهار نگرانی کرده‌اند که توافق هسته‌ای بدون مذاکره پیرامون جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه و برنامه موشکی جمهوری اسلامی کارساز نخواهد بود.

گروه هفت با محکوم کردن جنگ‌های نیابتی و حمایت ایران از شبه‌نظامیان منطقه با تامین مالی، آموزش، اشاعه تکنولوژی ساخت موشک و تسلیحات گفته است از ایران می‌خواهیم برنامه موشکی بالستیک خود را طبق قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متوقف کرده و از بی‌ثبات کردن منطقه دست بردارد.

این بیانیه در انتها خواستار شفافیت، مسئولیت‌پذیری و اجرای عدالت در حق قربانیان پرواز ۷۵۲ شده است که در دی سال ۹۸ توسط موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد.

گروه هفت همچنین بر «نگرانی عمیق» خود درباره ادامه نقض حقوق بشر در ایران تاکید کرده است.

با استفاده از متن بیانیه گروه هفت و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG