لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

تأکید گروه هفت بر حمایت از اسرائیل و آمادگی برای تحریم‌ِ بیشتر جمهوری اسلامی


وزرای خارجه گروه هفت
وزرای خارجه گروه هفت

وزرای خارجه «گروه هفت» حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم و اعلام کردند که در واکنش به اقدامات تنش‌آفرین ایران، آماده‌اند تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع کنند.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «گروه هفت» روز جمعه، ۳۱ فروردین، پس از نشست خود در کاپری ایتالیا این بیانیه را صادر کردند.

آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن در نخستین قسمت از بیانیه مشترک خود، حملات ایران به اسرائیل را که به گفته آنها با کمک متحدان اسرائیل خنثی شد، محکوم و این اقدامات را افزایش خطرناک تنش توصیف کردند.

این بیانیه همچنین توقیف کشتی «ام‌اس‌سی آریز» که با پرچم پرتغال در تردد بود در نزدیکی تنگه هرمز توسط واحدهای نظامی ایران را محکوم و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند.

این بیانیه بر همبستگی و حمایت کشورهای گروه هفت از اسرائیل و دفاع از امنیت این کشور تأکید کرده و با اشاره به حمله منتسب به اسرائیل در روز ۳۱ فروردین در خاک ایران، از همه طرف‌های درگیر خواسته از تشدید تنش خودداری کنند.

بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای گروه هفت از حکومت ایران می‌خواهد حمایت از حماس و سایر اقدامات بی‌ثبات کننده، از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان و سایر بازیگران غیرحکومتی در سطح منطقه، را متوقف کند.

این بیانیه می‌افزاید که کمک‌های تسلیحاتی ایران به حوثی‌های یمن که ناقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است و سایر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه باعث افزایش خطرناک تنش می‌شود. علاوه بر این، از همه کشورهای جهان می‌خواهد از فروش و انتقال قطعات و فناوری مورد نیاز برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران جلوگیری کنند.

وزرای خارجه کشورهای گروه هفت در ادامه بیانیه خود افزودند: «ما از حکومت ایران و گروه‌های مورد حمایت آن می خواهیم حملات خود را متوقف کنند. ما حکومت ایران را در قبال اقدامات بی‌ثبات‌کننده و زیان‌بار پاسخگو خواهیم کرد و آماده هستیم که در واکنش به اقدامات تنش‌آفرین تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرده و اقدامات دیگری علیه آن کشور انجام دهیم.»

این بیانیه ضمن تأکید بر موضع مشترک کشورهای گروه هفت مبنی بر این که ایران نباید هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست یابد، از تهران خواسته تشدید فعالیت‌های هسته‌ای و به خصوص غنی سازی اورانیوم را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در گزارش‌های خود مستند کرده، متوقف کند.

این بیانیه می‌افزاید که برنامه‌های هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و خطر اشاعه هسته‌ای را تشدید می کند.

وزرای خارجه کشورهای گروه هفت ضمن ابراز حمایت از فعالیت آژانس در زمینه راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای ایران، از این کشور خواستند که برای ارائه تضمین‌های لازم در اثبات غیرنظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای خود به شکل همه جانبه و نامشروط با این نهاد همکاری کند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «ما در مورد گزارش‌های حاکی از احتمال ارسال موشک و فناوری‌های مربوطه از سوی ایران به روسیه به شدت نگران هستیم. ما از ایران می‌خواهیم چنین کاری نکند چون به معنای حمایت مادی مهم از جنگ روسیه علیه اوکراین است. اگر ایران موشک و فناوری‌های مربوطه به روسیه بدهد ما برای اتخاد اقدامات سریع و قاطع‌تر علیه ایران آماده هستیم.»

بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای گروه هفت سپس با ابراز نگرانی عمیق از نقض موازین حقوق بشر در ایران، به خصوص در مورد زنان و اقلیت‌ها، به گزارش گروه کارشناسانی مستقل حقیقت‌یاب که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکيل شده، اشاره کرده که روز هشتم مارس سال جاری میلادی اعلام کرد برخی از موارد سرکوب و آزار شرکت کنندگان در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» مصداق «جنایت علیه بشریت» بوده است.

در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به بازداشت‌های غیرقانونی ایرانیان دو تابعیتی و شهروندان کشورهای غربی از حکومت ایران خواسته شده که به این بازداشت‌ها پایان دهد.

وزرای خارجه کشورهای گروه هفت درعین حال آزار، ارعاب و توطئه برای قتل دگراندیشان و مخالفان حکومت ایران، از جمله روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های مذهبی، در خارج و هدف گرفتن افراد و نهادهای یهودی را محکوم کردند.

با استفاده از بیانیه گروه هفت و رادیو فردا؛ ش.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG