لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

بنی گانتز: ایران در پنج سال اخیر ۱۶ بار کشتی‌های بین‌المللی را هدف قرار داد


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفته است جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته، حداقل شانزده حمله جداگانه به کشتی‌های بین‌المللی در خلیج فارس و دریای سرخ انجام داده است.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفته است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تنها در دوهفته میزان قابل توجهی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد برای ساخت یک بمب اتمی تولید کند.

بنی گانتز تصریح کرده است: همین ماه (جاری میلادی) شاهد حمله به یک شناور تجاری با استفاده از پهپاد شاهد۱۳۶ بودیم که از منطقه چابهار در جنوب ایران به پرواز در آمده بود.

نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که مالک اصلی آن ایدان اوفر میلیاردر اسرائیلی است، ۲۴ آبان در نزدیکی سواحل عمان با پرچم لیبریا در حال حرکت بود که مورد حمله قرار گرفت.

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرد، در واقع، در پنج سال گذشته، ایران حداقل ۱۶ حمله جداگانه به کشتی‌های بین‌المللی غیرنظامی در خلیج‌فارس و دریای سرخ انجام داده است.

به گزارش جروزالم پست٬ بنی گانتز که این اظهارات را در جریان یک جلسه توجیهی امنیتی برای وابستگان نظامی سفارتخانه های بیش از ۳۰ کشور مطرح کرده است. او تاکید کرد که جمهوری اسلامی نه تنها تهدیدی برای اسرائیل است، بلکه چالشی برای منطقه و جهان نیز است.

برنامه هسته‌ای

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه به توسعه توانایی هسته‌ای ایران در شرایط کنونی اشاره کرده و گفته است، اگر ایران امروز تصمیم بگیرد که (اوارنیوم کافی برای ساخت بمب اتمی) به دست بیاورد، ممکن است تنها در دو هفته به تولید این میزان اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد برسد.

او تصریح کرد: «جامعه بین‌المللی باید اقدامی انجام دهد و با تقویت اتحادها، افزایش همکاری اطلاعاتی، قدرت‌نمایی و پاسخ قاطع به حملات و تجاوزات ایران بدهد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که ارتش اسرائیل از روز سه‌شنبه هشتم آذر رزمایش‌ هوایی مشترک تازه‌ای را با آمریکا برای «شبیه‌سازی حملات به ایران و نیروهای نیابتی آن» خبر داد.

این رزمایش سه روزه در پی سفر هفته آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، به آمریکا و دیدارهای او با مقامات ارشد نظامی آن کشور و همچنین به‌دنبال دیدار پیش ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، از اسرائیل برگزار شد.

ژنرال کوخاوی در بازگشت از آمریکا گفت ارتش اسرائیل «با سرعت بیشتری علیه استقرار رژیم ایران در منطقه عمل خواهد کرد».

ارتش اسرائیل در دو سال گذشته تلاش برای «آماده کردن یک تهدید نظامی معتبر علیه سایت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داده است».

XS
SM
MD
LG