لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

اسرائیل: ایران در پایگاه کاشان نحوه استفاده از پهپادها را به گروه‌های نیابتی آموزش می‌دهد


حسین سلامی (نفر اول از چپ) فرمانده سپاه پاسداران و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، در برنامه رونمایی از پهپاد «غزه»
حسین سلامی (نفر اول از چپ) فرمانده سپاه پاسداران و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، در برنامه رونمایی از پهپاد «غزه»

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی ایران در پایگاه هوایی کاشان «نحوه استفاده و هدایت پهپادها» را به گروه‌های نیابتی خود آموزش می‌دهد و این پایگاه «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه است».

بنی گانتز روز یکشنبه ۲۱ شهریور در دانشگاه رایخمن شهر هرتزلیا افزود: «تروریست‌های متحد ایران با هدف استفاده از پهپادهای ساخت این کشور در پایگاه پهپادی کاشان آموزش می‌بینند».

به گفته وی، «صدها فروند از این پهپادها هم اکنون در یمن، عراق، سوریه و لبنان وجود دارند» و «تروریسم نیابتی ایران در زیر پوشش ارتش‌های تروریستی سازمان یافته» گسترش یافته است.

وزیر دفاع اسرائیل اظهار داشت که ایران در حال حاضر دارای پهپادهایی با برد هزاران کیلومتر است.

در حالی که وجود صنایع تولید پهپاد ایران در شهر کاشان موضوعی سری نبوده است و تهران بارها از پیشرفت‌ خود در زمینه تولید پهپادها خبر داده است، اما دفتر وزیر دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که سخنان روز یکشنبه آقای گانتز در خصوص آموزش عوامل تروریستی برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در پایگاه کاشان، «اطلاعاتی تازه» است که اسرائیل بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به آن دست یافته است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت پهپادها «سلاحی مرگبار و دقیق هستند که مانند موشک بالستیک یا هواپیما قادر به پرواز تا هزاران کیلومتر دورتر هستند» و «شاخه قدس سپاه پاسداران در هماهنگی با متحدین ایران، آن را در اختیار این نیروها در منطقه قرار می‌دهد».

بنی گانتز این را نیز گفت که «نیروهای حوثی در یمن ده‌ها پهپاد پیشرفته دارند که در هفته‌های اخیر از آن برای حملات به عربستان سعودی استفاده کرده و متحدین ایران در عراق نیز این نوع پهپادها را در حملات به نیروهای آمریکایی و دیگر نقاط استفاده کرده و در لبنان نیز تلاش بی‌وقفه برای انتقال پهپادهای پیشرفته ایرانی به دست حزب‌الله ادامه دارد».

او افزود: «ایران به تلاش برای صدور دانش لازم در تولید پهپاد به فلسطینیان غزه، چه حماس و چه جهاد اسلامی فلسطین، ادامه می‌دهد».

همزمان دفتر نخست‌وزیری اسرائیل آن‌چه را تصاویر ماهواره‌ای از محل «پهپادها در باندهای فرودگاه کاشان» خواند، منتشر کرد.

اسرائیل که سال‌ها خود را قدرت بلامنازع منطقه در ساخت، کاربرد و حتی فروش انواع پهپادهای پیشرفته به ارتش‌های مختلف در جهان می‌دانست، به تازگی بر ارتقای توانمندی ایران در عرصه پهپادی متمرکز شده است.

بنی گانتز پیش‌تر گفته بود پهپادهایی که از آن در حمله روز هشتم مرداد امسال به کشتی «مرسر استریت» در دریای عمان استفاده شد، از خاک خود «ایران برخاسته بود».

آمریکا و بریتانیا تایید کرده‌ بودند که حملات پهپادی ایران عامل کشته شدن دو تن از خدمه آن کشتی‌ مرتبط با یک بازرگان اسرائیلی و وارد شدن آسیب زیاد به کشتی شد اما اشاره‌ای به محل برخاست پهپادها نکردند.

اما متمرکز شدن اسرائیل بر توان ایران در پیشبرد صنایع پهپادی‌اش در کاشان پس از آن بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اواخر خرداد امسال گفت در حالی که اسرائیل مشغول جنگ در غزه بود، ایران یک پهپاد «انتحاری» را از سوریه یا عراق وارد آسمان اسرائیل کرد. وی بال یک پهپاد را نیز نشان داد.

اندکی پس از آن اظهارات بنیامین نتانیاهو، روزنامه بریتانیایی «گاردین» از وقوع یک آتش‌سوزی در محوطه صنایع تولید پهپادی «هسا» در اصفهان خبر داد و بعید ندانست که این «حریق» ادامه نبرد پنهان بین دو دشمن سرسخت منطقه‌ای و در نتیجه یک انفجار منتسب به اسرائیل باشد.

اما ایران وقوع آتش سوزی در کارخانه‌های تولید پهپاد «هسا» را تکذیب و آن را یک حریق عادی در یک کارگاه خصوصی تولید ترقه در آن اطراف نامید.

ایران همواره با افتخار زیاد از قدرت پهپادی خود یاد کرده و آن را بخشی از توانمندی‌اش در ارتقای تقویت بازدارندگی خود توصیف کرده است.

در همین حال، برخی از مقامات نظامی ایران پنهان نکرده‌اند که ایران دانش لازم در تولید پهپاد را در اختیار نیروهای متحد خود قرار داده است.

اسرائیل نیز ید طولایی در صادرات پهپادهای ساخت خود، از جمله پهپادهایی با توان تهاجمی بالا، به ارتش‌ها و متحدین خود در جهان دارد.

در جنگ اخیر آذربایجان - ارمنستان، مقامات ارشد دولت باکو تاکید کردند که ارتش آن‌ها از پهپادهای تهاجمی اسرائیل استفاده کرده و این امر در تحقق اهداف جنگ موثر بوده است.

حکمت حاجی‌اف، مشاور ارشد رئیس جمهوری آذربایجان، گفته بود که «در برابر سازندگان این پهپادها باید به نشان احترام کلاه از سر بر داشت».

برخی رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی مدعی هستند که اسرائیل پهپادهای تهاجمی خود را غیر از ارتش کشورهای دوست، در اختیار گروه‌ها و عواملی که در راستای اهداف همسو با اسرائیل فعالیت می‌کنند، نیز قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG