لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

سنای آمریکا مریک گارلند را به عنوان وزیر دادگستری تایید کرد


مریک گارلند
مریک گارلند

سنای آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه با اکثریت آرا مریک گارلند گزینه جو بایدن برای مقام دادستانی کل و وزارت دادگستری را تایید کرد.

به گزارش رویترز ، سنای آمریکا با ۷۰ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف مریک گارلند را تایید کرد. طبق این گزارش ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه به همراه دموکرات در سنا به آقای گارلند رای مثبت دادند.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در سنا و همچنین لیندسی گراهام به مریک گارلند رای مثبت دادند.

مریک گارلند، ۶۸ ساله در حالی به عنوان وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا تایید شد که نگرانی‌هایی در خصوص رشد افراط گرايي در داخل این کشور مطرح شده است.

رویترز می‌گوید، وزارت دادگستری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به همسویی و جهت گیری سیاسی به نفع رییس جمهور متهم شده بود.

میچ مک کانل قبل از رأی گیری گفت، من به تایید قاضی گارلند رای می‌دهم برای این که او به عنوان یک متخصص امور حقوقی معروف است . دیدگاه او یعنی چپ میانه‌رو همواره بخشی جریان اصلی بوده است.

یکی از پروند‌ه‌های اصلی در آغاز کار مریک گارلند گارلند رسیدگی به حمله مرگبار ششم ژانویه به ساختمان کنگره خواهد بود.

مریک گارلند پیشتر این حمله را «فجیع» خواند و قول داد تحقیقات در این زمینه را در اولویت‌های اصلی خود قرار دهد. صدها نفر در ارتباط با این حمله از جمله اعضای گروه‌های افراطی راستگرا دستگیر شده‌اند.

در جریان هجوم شماری از خشونت طلبان طرفدار دونالد ترامپ به کنگره دست کم پنج کشته برجای گذاشت. به دنبال این حمله، دموکرات‌ها در کنگره دونالد ترامپ را برای بار دوم استیضاح کردند.

مریک گارلند، قاضی با تجربه‌ای است که در دهه‌های قبل در وزارت دادگستری آمریکا عهده دار مقامات ارشدی بود. جمهوری خواهان مجلس سنای آمریکا در سال ۲۰۱۶ نامزدی قاضی گارلند برای عضویت در دیوان عالی آمریکا را رد کرده و حتی حاضر نشدند جلسه بررسی صلاحیت او را برگزار کنند.

رویترز می‌گوید، با پایان چهار سال پرتلاطم در وزارت دادگستری این نهاد اکنون باید روی مسئله حقوق مدنی و به خصوص نحوه رفتار پلیس و نیروهای انتظامی با سیاهپوستان تمرکز کند.

پس از کشته شدن جورج فلوید، یک مرد سیاهپوست در مینیاپولیس هنگام بازداشت در تابستان گذشته موجی از اعتراضات گسترده به خشونت پلیس سراسر آمریکا را دربرگرفت.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG