لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

ادامه حمله گازی به مدارس دخترانه با آغاز هفته؛ تجمع اعتراضی خانواده‌ها در تهران


تجمع خانواده‌های معترضِ دانش‌آموزان در منطقه ۵ تهران
تجمع خانواده‌های معترضِ دانش‌آموزان در منطقه ۵ تهران

همزمان با انتشار اخباری در ایران از ادامه حمله با گاز به مدارس دخترانه در آغاز هفته، خانواده‌های دانش‌آموزان در مقابل ساختمان‌‌ آموزش و پرورش در چند شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تا لحظه تنظیم این گزارش ویدئوهایی از تجمع خانواده‌ها دست‌کم در چهار منطقه تهران و شهرهای اصفهان و اردبیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بر اساس این ویدئوها، معترضان در تهران شعارهای تندی علیه حکومت سر دادند. از جمله «سپاهی، بسیجی، داعش ما شمایی»، «دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست»، «مسئول بی‌کفایت نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شماست» و «اسیدپاشی، مسمومیت، هر دو یک جنایت».

در همین حال ویدئوهایی از یورش نیروهای حکومتی به خانواده‌های معترض در تهران و اخباری مبنی بر بازداشت شماری از آنها منتشر شده است.

همزمان کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» از مسمومیت دانش‌آموزان دختر در روز شنبه، ۱۳ اسفند در مدارسی در تهران، شهریار، پاکدشت، کرج، بروجرد، صفادشت، لاهیجان و رشت خبر داده است.

در پی حملات گازی به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف ایران، معلمان قرار است روز سه‌شنبه، ۱۶ اسفند مقابل ساختمان مجلس در تهران و اداره کل آموزش و ‌پرورش در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تجمع اعتراضی برگزار کنند.

در همین حال برخی از خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه این شرایط از فرستادن فرزندان خود به مدرسه جلوگیری خواهند کرد.

مسمومیت دانش‌آموزان دختر از نهم آذر، در بحبوحه اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز را از ده‌ها مدرسه در شهرهای مختلف راهی بیمارستان کرده است.

پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز این حملات گازی و با وجود این که برخی نمایندگان مجلس این اقدام را «عمدی» و «امنیتی» خوانده‌اند، مقامات دولت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه یا در این باره سکوت کرده یا مدعی شده‌اند که هنوز «سرنخی» در این باره پیدا نشده است.

در ادامه واکنش‌ها به این حملات، ۷۱ استاد دانشگاه چمران اهواز در بیانیه‌ای با «مشکوک» و «عمدی» خواندن این مسمومیت‌ها از «خبررسانی‌های غیرشفاف سازمان‌ها و نهادهای ذیربط حاکمیتی» انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که عدم اقدام برای پایان دادن به این «فاجعه‌های جنایتکارانه»، «باعث فوران خشم شهروندان سرتاسر کشور خواهد شد.»

بازتاب گسترده رسانه‌ای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران، تاکنون اعتراض‌های بین‌المللی را نیز در پی داشته است. از جمله سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، خواستار تحقیقات «کامل و شفاف» حکومت ایران در این باره شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ضمن هشدار درباره ادامه این روند از افزایش خشونت علیه زنان و دختران در ایران ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG