لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

نوار غزه در آستانه هرج و مرج


در مناطق فلسطينی، تنش و درگيری ميان شبه نظاميان دو گروه مسلح رقيب، حماس وفتح، به آستانه هرج ومرج رسيده است.
در مناطق فلسطينی، تنش و درگيری ميان شبه نظاميان دو گروه مسلح رقيب، حماس وفتح، به آستانه هرج ومرج رسيده است.

در مناطق فلسطينی، تنش و درگيری ميان شبه نظاميان دو گروه مسلح رقيب، حماس وفتح، به آستانه هرج ومرج رسيده است.


در گيری های ميان دو گروه رقيب فلسطينی، تا کنون چند کشته و زخمی و تعدادی آدم ربايی بر جا گذاشته است.


تنش ها در حالی ادامه يافت تونی بلر نخست وزيربريتانيا روز دوشنبه دررام الله با آقای محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدارکرد وبر«لزوم حمايت ازنيروهای ميانه روی فلسطينی که معتقد به وجود دوکشور اسرائيل و فلسطين درجواريکديگر هستند»، تاکيد کرد.


دکتر سفيان ابوزيده يکی از وزيران دولت پيشين فلسطينی و از سران جنبش فتح می گويد در طول شام گاه دوشنبه، ساعات دشواری را پشت سر نهاده و هنگامی که از سوی شبه نظاميان حماس ربوده شده بود، مورد تحقير و توهين قرار گرفته است.


هر چند دکتر ابوزيده پس از چند ساعت آزادی خود را بازيافت اما به تلافی اين گروگان گيری، آقای يوسف الاشرفی از نمايندگان وابسته به حماس در پارلمان فلسطينی و يازده شبه نظامی حماس در منطقه جباليه توسط افرادی که گمان ميرود شبه نظاميان فتح باشند، ربوده شدند.


دست کم ده نفر از افسران فلسطينی وفادار به محمود عباس نيز ربوده شده اند. گمان می رود چريکهای حماس عامل اين آدم ربايی ها باشند.


بامداد سه شنبه زدوخوردهای مسلحانه شديدی در اطراف بيمارستان «الشفا» در شهر غزه رخ داد که تلفات و مجروحانی برجای نهاد.


در حالی که در طول ساعات ديروز آتش بسی ناپايدار در غزه برقرار بود، اما از ساعات غروب موج آتش باريها و آدم ربايی ها از سر گرفته شد.


اقامت گاه رسمی رهبر حکومت فلسطينی نيز بار ديگر مورد حمله های مسلحانه نيروهای حماس قرار گرفت.


بر اثر خشونت ها در مناطق فلسطینی، تا کنون تعدادی کشته و زخمی شده اند

يکی از رويدادهای تکان دهنده، قتل يک افسر فلسطينی وابسته به جنبش فتح و سوزاندن جسد او درون يک بشکه در نوار غزه در ملا عام بود.


در اطراف منزل محمد ذحلان از سران فتح در غزه نيز زد وخوردهای مسلحانه به مدت چند ساعت ادامه داشت.


آقای ذحلان اکنون چند روزی است که در کرانه باختری بسر می برد. سازمان حماس آشکارا آقای ذحلان را عامل سوءقصد شامگاه پنجشنبه به جان اسماعيل هنيه نخست وزير معرفی کرده است.


آقای هنيه هنگامی که در پايان سفر به ايران و چند کشور عربی در حال ورود به غزه از خاک مصر بود، مورد تيراندازی قرار گرفت. در اين تيراندازی، پسر وی و نيز شماری از اطرافيان او زخمی شدند و يکی از محافظان نيز کشته شد.


محمود عباس اتهام وارده به محمد ذحلان را به شدت تکذيب کرده و گفته است سفر هنيه به کشورهای عربی با تلاش آقای ذحلان انجام شد، و اکنون حماس او را به اين اعمال وخيم متهم می کند.


اسماعيل هنيه ديروزاز آقای عباس قويا خواست که نيروهای گارد رياست جمهوری را از خيابان های غزه فرا خواند.


ارزيابی ها حاکی است، در حالی که کنترل کرانه باختری به طور عمده در دست چريک های فتح است، اما در نوار غزه، حماس دست بالا را دارد.


آقای عباس اعلام کرده بود بزودی وشايد همين امروزهمراه محمد ذحلان از شهر رام الله به غزه برود. اما احتمال دارد که به دليل خطرات جدی که جان آن دو را تهديد می کند، از قصد خود منصرف شود.


سران حماس تاکيد می کنند که دولت آنها قانونی و منتخب است و انتخابات زودرس را نمی پذيرند. اما آقای عباس که مورد حمايت اتحاديه اروپا و آمريکا قرار دارد، هم چنان در ديدار با سران جنبش فتح، برای تهيه مقدمات برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی و رياست جمهوری تلاش ميکند.



XS
SM
MD
LG