لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

گازپروم روسیه: برای اجرای پروژه خط لوله گاز با آنکارا پروتکل امضا کردیم


در این تصویر از سال گذشته میلادی رئیس‌جمهوری روسیه و مدیر اجرایی شرکت گازپروم در حال بازدید از مراحل اجرایی پروژه ترک‌استریم هستند
در این تصویر از سال گذشته میلادی رئیس‌جمهوری روسیه و مدیر اجرایی شرکت گازپروم در حال بازدید از مراحل اجرایی پروژه ترک‌استریم هستند

شرکت دولتی گازپروم روسیه می‌گوید با دولت ترکیه برای نهایی کردن پروژه خط لوله گاز موسوم به «ترک‌استریم» پروتکل امضا کرده‌است. پروژه ترک‌استریم، وابستگی روسیه به انتقال گاز از خاک اوکراین را کاهش می‌دهد.

شرکت روسی گازپروم روز پنجم خرداد ماه علاوه بر اعلام خبر امضای پروتکل با آنکارا، گفته با شرکت «بوتاش» ترکیه برای پایان دادن به اختلاف‌نظرها بر سر مفاد انتقال گاز، به توافق رسیده‌است.

شرکت گازپروم بدون ارائه جزئیاتی گفته است اختلافات با شرکت بوتاش در دادگاه حل و فصل خواهد شد.

خط لوله ترک‌استریم، که پروژه آن در موازات خط لوله گاز روسیه-اوکراین شکل گرفته، وابستگی روس‌ها به انتقال گاز از خاک اوکراین را تقلیل می‌دهد، و به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ میان دو کشور مطرح است.

رهبران روسیه و ترکیه ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۵ قرارداد ساخت ترک‌استریم را امضا کردند؛ تقریبا یک سال پس از آن‌که روابط دو کشور به‌دلیل سرنگون‌شدن جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه، دچار تنش‌های شدیدی شده بود.

اما از زمان امضای پروژه میان رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، آنکارا صدور مجوز اجرای آن را به تاخیر انداخته‌است.

آقای اردوغان روز شنبه گفت دو کشور بر سر تخفیف ۱۰.۲۵ درصدی گاز وارداتی از روسیه، به توافق رسیده‌اند.

«ترک‌استریم» ۹۱۰ کیلومتر است و یکی از پروژه‌های بزرگ خط لوله زیر دریایی‌ست که مسکو طی چند سال اخیر اقدام به طرح‌ریزی آن کرده‌است. خط لوله «نرداستریم» (خط شمال) گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک مستقیما به آلمان انتقال می‌دهد، در حالی‌که پروژه «سوث استریم» (خط جنوب) قرار بود گاز را از زیر دریای سیاه به بلغارستان برساند. پروژه «جنوب» پس از تشدید اختلافات میان اروپا و مسکو پیرامون بحران اوکراین، کنار گذاشته شد.

ترکیه علاوه بر پروژه بزرگ «ترک‌استریم»، اقدام به خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه نیز کرده‌است. این موضوع با انتقاد پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که ترکیه عضوی از آن است روبه‌رو شده‌است.

برپایه رویترز و تاس|ت.ت
XS
SM
MD
LG