لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

واکنش شورای همکاری خلیج فارس به ادعای تهران درباره زندانیان بحرین


نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، روز پنجشنبه
نشست وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، روز پنجشنبه

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آنچه را ادعاهای «کذب» جمهوری اسلامی مبنی بر بدرفتاری با زندانیان در بحرین خوانده شده، رد و محکوم کردند.

وزیران خارجه این شورا متشکل از عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر «حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها»، از مقام‌های ایران خواستند «با دقت تحقیق کنند و به اطلاعات نادرست اکتفا نکنند».

این بیانیه روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در پایان پنجاه و هفتمین نشست شورا در ریاض پایتخت عربستان سعودی صادر شد.

پیش از آن، وزارت خارجه بحرین ادعای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این باره را رد و اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی نباید با «اطلاعات نادرست که به روابط دو کشور آسیب می‌زند، گمراه شود».

آقای کنعانی روز ۱۳ شهریور گفت: «ما نسبت به شرایط زندانیان بحرینی و اعتصاب غذای آنان نگران هستیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین و رسیدگی به خواسته‌های آنان هستیم.»

او افزود: «فشارها بر زندانیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. این فشارها برخلاف موازین انسانی و حقوق بشری است. ادامه این شرایط و اعتصاب غذای زندانیان نگران کننده است. ما امیدواریم که دولت بحرین پاسخ دهد.»

اظهارات این مقام جمهوری اسلامی در حالی است که حکومت ایران خود متهم به بدرفتاری با زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی است.

به عنوان نمونه، دو سال پیش، یک گروه سایبری به نام «عدالت علی» تصاویری هک شده از دوربین‌های امنیتی زندان اوین منتشر کرد که نشان می‌داد ماموران زندان با زندانیان شدیدا بدرفتاری می‌کنند.

پس از انتشار این تصاویر، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی وعده داد این موضوع پیگیری می‌شود اما هنوز هیچ فردی در این زمینه متهم نشده است.

همچنین انتقاد جمهوری اسلامی از وضعیت زندانیان در بحرین در شرایطی است که تهران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی تلاش می‌کند روابط خود را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بهبود بخشد.

روابط منامه و تهران در سال‌های اخیر به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از شیعیان ناراضی در بحرین پرتنش بوده است.

بارها علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی علیه حاکمان بحرین سخن گفته و همچنین از توافق صلح میان بحرین و اسرائیل شدیدا انتقاد کرده است.

دولت بحرین نیز در مقابل در سال‌های اخیر بارها از بازداشت کسانی خبر داده که آنان اعضای «گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران» نامیده است.

با این حال، وضعیت زندانیان در بحرین مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل نیز بوده است.

خبرگزاری رویترز به تازگی به نقل از مقام‌های بحرینی گزارش داده تعدادی از زندانیان در بحرین که تعداد آنان از ۱۲۴ نفر فراتر نمی‌رود، اعتصاب غذا کرده‌اند و به شکایت آنان رسیدگی شده است.

مقام‌های بحرینی اعلام کرده‌اند که دسترسی اعتصاب‌کنندگان به معاینات پزشکی به طور روزانه فراهم شده و هیچ یک از آنان نیاز به مراقبت‌های ویژه یا بستری شدن در بیمارستان نداشته‌اند.

وزرای شش کشور عربی علاوه بر این موضوع، بر عدم افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران تأکید کردند و خواستار همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

آنان همچنین به موضوع امنیت دریایی و آبراه‌ها در منطقه اشاره کردند.

شورای همکاری خلیج فارس و برخی دیگر از کشورهای منطقه در گذشته، تهران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از جمله مسلح کردن شبه‌نظامیان حوثی در یمن متهم کرده بودند.

همچنین سپاه پاسداران به ایجاد اختلال در کشتیرانی تجاری در خلیج فارس متهم شده بود.

بر اساس گزارش عرب نیوز، ایرنا و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.
XS
SM
MD
LG