لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: طالبان به دنبال قطع ارتباط مراکز جمعیتی افغانستان است


ژنرال مارک مِیلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
ژنرال مارک مِیلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به کنترل نیمی از مناطق روستایی افغانستان از سوی طالبان گفت که آن‌‌ها در حال تلاش برای قطع ارتباط مراکز جمعیتی کشور از دولت مورد حمایت غرب در کابل هستند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ژنرال مارک مِیلی، ۳۰ تیر در جمع خبرنگاران در پنتاگون گفت که طالبان كنترل نیمی از ۴۱۹ شهرستان افغانستان را به دست آورده، اما با وجود فشارها بر حومه ۱۷ مرکز استان از ۳۴ مرکز استان در افغانستان، تاکنون موفق نشده که کنترل هیچ یک از ‌این مراکز را به دست بگیرد.

آقای مِیلی هم‌چنین با اشاره به هدف عمده طالبان مبنی بر منزوی و محاصره کردن مراکز پرجمعیت کشور از جمله کابل، از تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و پیکارجویان طالبان پس از تعطیلات عید قربان در هفته‌های آینده خبر داده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا فروردین امسال اعلام کرده بود که نیروهای آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج می‌شوند.

همزمان با روند تدریجی خروج نیروهای آمریکایی در ماه‌های گذشته، آقای بایدن اواسط ماه تیر اعلام کرد که ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان نهم شهریورماه (۳۱ اوت) امسال به پایان خواهد رسید.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکنون خروج ۹ هزار نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکا از افغانستان صورت گرفته و قرار است حدود ۶۵۰ سرباز آمریکایی در این کشور باقی بمانند.

در ازای خروج نیروهای خارجی ، طالبان پیشتر توافق کرده بودند که به مذاکرات صلح با دولت مورد حمایت غرب در کابل برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی ادامه دهند و از حضور القاعده یا سایر گروه‌های مسلح در افغانستان جلوگیری کنند.

مذاکرات صلح میان شبه نظامیان طالبان و دولت افغانستان که در چند ماه اخیر عملاً به بن‌بست رسیده بود، روز ۲۶ تیردر دوحه، پایتخت قطر، از سر گرفته شد، اما این نشست نیز به یک توافق آتش‌بس منتهی نشد.

طالبان طی دو ماه اخیر و در آستانه خروج نیروهای خارجی بخش گسترده‌ای از مناطق روستایی افغانستان را تصرف کرده و همچنان نیز در حال پیشروی در خاک این کشور است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز ۲۲ تیراعلام کرد با اوج‌گیری خشونت‌ها در سراسر افغانستان در پی حملات گسترده طالبان، اغلب مردم این کشور در آستانه آوارگی و فرار از خانه و کاشانه خود قرار دارند.

بنابر برآوردهای این نهاد سازمان ملل، از آغاز سال میلادی جدید، ۲۷۰ هزار افغانستانی غیرنظامی دیگر در این کشور آواره شده‌اند و با در نظر گرفتن جمعیت آواره پیشین، در حال حاضر، شمار آوارگان این کشور به بیش از سه و نیم میلیون نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG