لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

دادستان کل ایران «انتصاب احتمالی رئیسی به ریاست قوه قضاییه» را رد نکرد


محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، روز شنبه در واکنش به شایعه انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه، بدون تکذیب این خبر، گفت: «فعلاً فضای مجازی است و تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد.»

هفته گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر نهایی شدن ریاست ابراهیم رئیسی، به عنوان رئیس بعدی قوه قضاییه منتشر شد. از جمله فرید مدرسی، روزنامه‌نگار در توئیتر خود این خبر را اعلام کرده‌بود.

پس از انتشار این خبر، شمار دیگری از روزنامه نگاران اصولگرا، این خبر را شایعه و خبرسازی تیم خبری نزدیک به لاریجانی توصیف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در گزارشی با بازنشر یکی از پست‌های صفحه رسمی ابراهیم رئیسی در اینستاگرام، محتوای این پست را تکذیب خبر انتصاب او به عنوان رئیس قوه قضاییه، ارزیابی کرده بود.

پنج‌ساله دوره دوم فعالیت صادق لاریجانی به عنوان ریاست قوه قضاییه در مردادماه سال آینده به پایان می رسد و مشخص نیست رهبر ایران برای سومین بار این حکم را به نام صادق لاریجانی صادر کند.

رئیس قوه قضاییه با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره پنج‌ساله تعیین می شود، محدودیتی برای تکرار صدور این حکم، در نظر گرفته نشده، اما تاکنون هیچ فردی بیش از دو دوره پنج‌ساله ریاست بر این قوه را برعهده نداشته است.

ابراهیم رئیسی، در حال حاضر تولیت آستان رضوی در مشهد را برعهده دارد و همزمان در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت دارد.

او در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم نامزد نهایی اصولگرایان در آن انتخابات بود و با کسب کمتر از ۱۶ میلیون رای در جایگاه دوم ایستاد و در نهایت رقابت را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، واگذار کرد.

​در جریان رقابت‌های انتخاباتی آن دوره؛ از جمله دیدار او با امیر تتلو، یک خواننده زیرزمینی، حاشیه‌هایی را به همراه داشت.

آقای رئیسی در بیش از سه دهه گذشته در دستگاه قضایی ایران فعالیت داشته است و از او به عنوان یکی از عاملان بزرگترین کشتار مخالفان جمهوری اسلامی در تابستان سال ۱۳۶۷ نام برده می‌شود.

او در جریان آن اعدام‌ها، معاون وقت دادستان بود و در هیئتی متشکل از حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی و مصطفی پورمحمدی که منصوب آیت‌الله روح‌الله خمینی بودند در این اعدام‌ها نقش داشت، که بعدها به «هیئت مرگ» معروف شد.

انتشار فایل صوتی از دیدار و گفت‌وگوی آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی ایران و شرح مخالفت‌ها و هشدارهای آیت‌الله منتظری به اعضای این هیئت در سال ۱۳۹۵ و پس از آن در جریان رقابت‌های انتخاباتی دوره دوازدهم، واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا؛ آ.ن/ م.ا.
XS
SM
MD
LG