لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

صدراعظم آلمان: رسیدن به توافق با ایران بیش از این نمی‌تواند به تعویق بیفتد


اولاف شولتس
اولاف شولتس

هم‌زمان با گزارش‌های ضدونقیض از مرحله حساس و ظاهراً نهایی در مذاکرات اتمی وین میان ایران و قدرت‌های جهانی، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه، در اسرائیل تأکید کرد که احیای برجام «بیش از این نباید به تعویق بیفتد».

نخست‌ وزیر اسرائیل نیز تاکید کرد: «چه در دوره ما و چه در هر دوره دیگر، و هرگز، نباید گذاشت که ایران به توان هسته‌ای (نظامی) برسد.»

نفتالی بنت در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، که برای نخستین بار از زمان رسیدن به این مقام به اسرائیل سفر کرده، سخن می‌گفت.

نخست ‌وزیر اسرائیل به آقای شولتس که کشورش یکی از طرف‌های مذاکره در برابر هیئت ایرانی در وین است، گفت: «جلوگیری از دستیابی ایران به توان هسته‌ای، وظیفه‌ای است که بر دوش ما گذاشته شده است.»

همزمان آقای شولتس در این نشست خبری گفت که توافق هسته‌ای جدید با ایران «بیش از این نمی‌تواند به تعویق بیفتد». وی با این حال تاکید کرد که آلمان به تامین امنیت اسرائیل تعهد خدشه‌ناپذیر دارد.

یک روز پیشتر وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار جمع‌بندی فوری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در هفته جاری شده بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکرات وارد مرحله حساسی شده‌ است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، ایران خواستار رفع تمام تحریم‌هایی است که در دوره دونالد ترامپ اعمال شده است، ولی آمریکا می‌گوید تحریم‌هایی را که به‌ دلایل حقوق بشری یا «حمایت ایران از تروریسم» وضع شده‌ نمی‌تواند لغو کند و تنها تحریم‌های هسته‌ای مغایر با برجام را لغو می‌کند.

کنفرانس خبری سران دو کشور آلمان و اسرائیل ساعتی پس از آن برگزار شد که دو رهبر در کنار یکدیگر از موزه هولوکاست اورشلیم به نام «ید و شم» بازدید کردند.

مقامات اسرائیل همواره در بازدید رهبران خارجی از هولوکاست، به ویژه به رهبران آلمان، گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران با مرام ضد اسرائیلی و تلاش آشکار برای نابودی اسرائیل، اگر به بمب اتمی برسد، موجودیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

آقای شولتس دو هفته پیش نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که وجود یک ایران اتمی قابل قبول نیست و امنیت اسرائیل نیز قابل مذاکره نیست.

نفتالی بنت یک روز پیش از میزبانی صدراعظم آلمان، در جریان بازدید از مقر موساد در تل‌آویو، به نیروهای سازمان جاسوسی اسرائیل گفت که با نزدیک شدن مذاکرات وین به مرحله پایانی، موساد و ارتش اسرائیل «کار زیادی» در انجام ماموریت «جلوگیری از اتمی شدن ایران» دارند.

آقای بنت بارها گفته است که حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، اسرائیل هرگز خود را به آن مقید نخواهد دانست و «کارزار تضعیف ایران در زمینه‌های متعدد» را ادامه خواهد داد.

در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، سفر صدراعظم شولتس به اسرائیل در حالی برگزار شد که او بخش دیدارهای از پیش برنامه‌ریزی شده برای حضور در سرزمین‌های فلسطینی و اردن را لغو کرد.

آلمان تاخت و تاز روسیه در اوکراین را قاطعانه محکوم کرده و در کنار سایر اعضای اتحادیه اروپا برای ارسال تجهیزات و انواع کمک به اوکراین ابراز آمادگی کرده است.

اسرائیل به طور کج‌دار و مریز هجوم نظامی روسیه به اوکراین را نکوهش کرده و درخواست‌های مکرر اوکراین برای تجهیز به برخی سلاح‌های ابداعی اسرائیل را رد کرده است.

اسرائیل در توجیه این سیاست، به «خطرات ناشی از ایران» و نقش تعیین‌کننده روسیه در سوریه اشاره دارد و گفته که برای اسرائیل جلوگیری از تثبیت نظامی ایران و گروه‌های نیابتی تهران در سوریه بیشترین اولویت را دارد.

XS
SM
MD
LG