لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

آلمان قصد دارد راهبرد نظامی خود در عراق را «تغییر دهد»


وزیر دفاع آلمان در میان نیروهای ارتش آن کشور در اربیل؛ ژانویه ۲۰۱۵
وزیر دفاع آلمان در میان نیروهای ارتش آن کشور در اربیل؛ ژانویه ۲۰۱۵

وزیر خارجه آلمان برای دیدار از نیروهای ارتش آن کشور به اقلیم کردستان عراق سفر کرده‌است. آلمان می‌گوید قصد دارد راهبرد خود در عراق را تغییر دهد.

اورزولا فن در لایـِن، وزیر دفاع آلمان، ۲۱ بهمن در جریان سفر خود به اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد که نقش برلین باید به‌شکلی تغییر یابد تا دربرگیرنده «نیازهای عراق» باشد.

دولت آلمان اعلام کرده قصد دارد راهبرد خود را تغییر دهد و به‌جای آموزش پیش‌مرگه‌های کـرد، به‌سوی ایجاد ثبات در کل کشور عراق از طریق «ظرفیت‌سازی» پیش برود.

جزئیات زیادی در مورد آنچه آلمان «ظرفیت‌سازی» نامیده، منتشر نشده، اما خانم فن در لاین گفته با پیروزهای شکل‌گرفته علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، نیروهای آلمانی در «دوره انتقالی» لازم است تا به برآورده‌کردن «نیازهای عراق» دست بزنند.

آلمان در مجموع شماری نزدیک به ۱۵۰ سرباز در اربیل، اقلیم کردستان عراق، دارد. ماموریت آن کشور در اقلیم کردستان به‌طور رسمی در ماه مارس پایان می‌یابد.

وزیر دفاع آلمان تاکید کرده «همه‌ می‌دانند که به داعش ضربه وارد شده، اما آن‌ها کاملا شکست نخورده‌اند».

فن در لاین، پیش‌تر در برلین با مقام‌های ارشد عراق، از جمله حیدر عبادی، نخست‌وزیر، دیدار کرده بود.

او گفته بود رهبران عراق خواستار «تعهد آلمان» برای «شکل دیگری از تعاملات»، از جمله آموزش و ارائه خدمات لجستیک به ارتش آن کشور هستند.

آموزش پیش‌مرگه‌های کرد توسط ارتش عراق از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد. در جریان برگزاری همه‌پرسی پرتنش در اقلیم کردستان، وزارت دفاع آلمان اعلام کرد به‌دلیل وضعیت نامشخص در عراق، و حفاظت از سربازان آلمانی، آموزش پیش‌مرگه‌ها متوقف شده‌است.

برلین با همه‌پرسی کردستان عراق مخالفت کرده بود و وزارت خارجه آن کشور نیز گفته بود آسیب‌زدن به تمامیت ارضی عراق «اقدام درستی نیست» و می‌تواند به افزایش تنش‌ها، خشونت‌ها و بی‌ثباتی بیانجامد.

برپایه گزارش‌های دویچه‌وله و خبرگزاری آلمان|ت.ت
XS
SM
MD
LG