لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی؛ آلمان هم خواستار تحریم شد


جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا
جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا

جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه چهارم مهر اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه شماری از افراد و موسسات جمهوری اسلامی ایران از جمله «پلیس امنیت اخلاقی» وضع خواهد کرد.

پلیس امنیت اخلاقی که در ایران به «گشت ارشاد» معروف است، متهم به کشتن مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای، است که به اتهام بدحجابی بازداشت شده بود.

آقای ترودیو در سخنان خود گفت: «برای زنان در ایران که اعتراض می‌کنند و کسانی که از شما حمایت می‌کنند- ما در کنار شما می‌ایستیم».

او اظهار داشت: «متاسفانه ایران احترامی برای حقوق بشر قائل نیست و این امر جدیدی نیست. ما همراه با بقیه مردم جهان از حکومت ایران می‌خواهیم که به مردم خود گوش بدهد و به سرکوب آزادی و حقوق آن‌ها پایان دهد و به زنان و همه مردم ایران اجازه دهد که به‌طور مسالمت‌آمیز عقیده خود را ابراز کنند».

پیشتر نیز در روز ۳۱ شهریور، وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به اتهام آزار و خشونت علیه زنان و نقض حقوق معترضان ایرانی، تحریم کرده بود.

وزیر خارجه آلمان نیز روز دوشنبه خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات شد.

آنالنا بروک روز دوشنبه به خبرگزاری آلمان گفت که از نظر او سرکوب‌گری‌های رژیم ایران در برخورد با معترضین باید با مجازات روبرو شود و این امر می‌تواند شامل تحریم مقامات ایران نیز بشود.

او افزود: «عواقب بعدی» برای حکومت ایران باید خیلی سریع در محافل اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرد.

خانم بروک تاکید کرد که تظاهرکنندگان ایرانی به صورت مسالمت‌آمیز صدای اعتراض خود را بلند کردند اما حکومت با خشونتی مرگبار با آن‌ها برخورد کرده و این امر «نباید بی‌پاسخ بماند».

به گفته وزیر خارجه آلمان، «حقوق زن معیاری برای وضعیت هر جامعه است...اگر زنان یک کشور امنیت نداشته باشند، هیچ کس امنیت ندارد».

ساعاتی پیش از این سخنان وزیر خارجه آلمان، وزارت خارجه آن کشور سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین را احضار کرد تا به رویه خشونت‌بار حکومت تهران در برخورد با معترضین ایرانی اعتراض کند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان یکی از نخستین رهبران اروپایی بود که در بیان همدردی با مردم ایران به دنبال مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، سران جمهوری اسلامی ایران را به تغییر رویه خود فرا خوانده بود.

آلمان یکی از کشورهای باقی‌مانده در برجام است که برای احیای این توافق تلاش زیادی انجام داده است، اما خشم برلین از رویه سرکوبگری جمهوری اسلامی علیه ایرانیان ممکن است روند کوشش‌های دولت این کشور در مسیر احیای برجام را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هزاران تن از ایرانیان و مردم آلمان جمعه گذشته در خیابان‌های برلین در حمایت از معترضین ایران دست به راهپیمایی گسترده‌ای زدند. رسانه‌های آلمان به‌طور گسترده به پوشش رویدادهای روزهای اخیر ایران پرداخته‌اند.

XS
SM
MD
LG