لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا برای نمایش همبستگی با اوکراین به کی‌یف می‌روند


اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در برلین
اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در برلین

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا، بزرگ‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه به منظور نشان دادن حمایت خود از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه از کی‌یف بازدید خواهند کرد.

سفر اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، و ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا، از هفته‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود در حالی که صداهای انتقاد از داخل اوکراین نسبت به واکنش این سه کشور به حمله نظامی روسیه بلندتر از قبل شده است.

این سفر که به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود یک روز قبل از تصمیم‌ کمیسیون اروپا درباره کاندیداتوری اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا انجام می‌شود، امری که بزرگ‌ترین کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن بی‌اعتنا بوده‌اند.

آقای مکرون روز چهارشنبه در حین سفری به رومانی گفت، اکنون زمان آن رسیده که اروپا به اوکراین درباره خواسته‌اش از اتحادیه اروپا اطمینان دهد.

وی بدون اشاره به جزییات اظهار داشت: «ما اروپایی‌ها در مقطعی هستیم که باید پیام‌های سیاسی واضحی به اوکراین و مردم آن بفرستیم وقتی که آنها چنین قهرمانانه مقاومت می‌کنند.»

کی‌یف از فرانسه و آلمان و تا حدی نیز از ایتالیا به خاطر آن‌چه بی‌میلی این کشورها برای حمایت از اوکراین می‌نامد، انتقاد کرده و آنها را متهم ساخته تعمدا روند ارسال اسلحه به اوکراین را کند کرده‌ و رفاه خود را به آزادی و امنیت در اوکراین ترجیح داده‌اند.

اولکسی آریستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، این هفته در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آلمان گفت که نگران است این سه کشور به اوکراین فشار بیاورند تا به قرارداد صلحی به نفع روسیه تن دهد.

ماریو دراگی در سخنان روز سه‌شنبه خود به این مسئله واکنش نشان داد و گفت که باید در اولین فرصت ممکن مذاکرات صلح را پیش برد، اما شرایط این مذاکرات باید برای اوکراین قابل قبول باشد.

انتظار می‌رود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا برای ارسال بیشتر سلاح برای مقابله با تهاجم روس‌ها فشار بیاورد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG