لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

آلمان در مورد افزایش جاسوسی روسیه و ایران در این کشور هشدار داد


سازمان امنیت داخلی آلمان از افزایش جاسوسی روسیه در این کشور با طولانی شدن جنگ اوکراین خبر داد و در مورد جاسوسی جمهوری اسلامی در رابطه با شهروندان ایرانی مقیم آلمان هشدار داد.

سازمان امنیت داخلی آلمان روز یکشنبه ۱۱ دی‌ اعلام کرد که تمایل سرویس‌های اطلاعاتی روسیه برای انجام فعالیت‌های جاسوسی در آلمان، با طولانی‌تر شدن جنگ در اوکراین، افزایش می‌یابد.

آلمان پیشتر ۴۰ دیپلمات روسیه را با اتهامات مشابه و همچنین انجام پروپاگاندا برای توجیه تهاجم نظامی کرملین به اوکراین اخراج کرده بود.

توماس هالدن وانگ، رئيس سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی)، گفته است چین و ایران نیز جزو کشورهایی هستند که سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها در آلمان فعالند.

او به ایرانیان مقیم آلمان، خصوصا مخالفان جمهوری اسلامی، هشدار داده که جانب احتیاط را رعایت کنند و گفته است که در جریان تظاهرات ایرانی‌های مقیم آلمان در حمایت از معترضان، عوامل جمهوری اسلامی از آن‌ها فیلم و عکس گرفته‌اند.

توماس هالدن وانگ به خبرگزاری آلمان گفت، طی چند سال گذشته مشخص شده که تمایل جمهوری اسلامی برای جاسوسی از جامعه ایرانی مقیم آلمان افزایش یافته است.

حدود ۲۰۰ هزار ایرانی مقیم آلمان هستند؛ کشوری که بیشترین واکنش‌ها را نسبت به سرکوب اعتراضات اخیر ایران داشته و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه عاملان سرکوب تشویق کرده است.

رئيس سازمان امنیت داخلی آلمان جزئیاتی از تلاش جمهوری اسلامی برای جاسوسی از شهروندان ایرانی اعلام نکرده، اما نسبت به عواقب سفر آن‌ها به ایران یا تحت فشار قرار گرفتن خانواده‌هایشان هشدار داده است.

حکومت جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته شهروندان اروپایی و دوتابعیتی را با اتهامات امنیتی بازداشت و کشورهای غربی را به دست داشتن در اعتراضات مردمی ایران متهم کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان و آسوشیتدپرس/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG