لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

ابتکار آلمان برای مقابله با تورم: فروش بلیط ۹ یورویی ماهانه برای شبکه حمل‌ونقل عمومی


تمامی شهروندان آلمان در تابستان امسال با بلیطی به بهای ۹ یورو در ماه می‌توانند به شکل نامحدود به تمام نقاط کشور سفر کنند. هدف این طرح مقابله با پیامدهای تورم شدید، افزایش چشمگیر بهای سوخت و کاهش ضایعات زیست محیطی است.

این بلیط که فروش آن از روز چهارشنبه ۱۱ خرداد شروع شد فقط قطارهای محلی و شبکه حمل‌ونقل شهری و حومه را شامل می‌شود، بنابراین سفرهای طولانی بین شمال و جنوب یا شرق و غرب کشور ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

پیش‌بینی می‌شود که شبکه قطارهای محلی و اتوبوس‌های بین شهری امکان جابجایی سریع همه مسافران را نداشته باشند و انجام برخی از سفرها با تاخیر روبرو شوند.

با این همه شبکه قطارهای محلی روز چهارشنبه اعلام کرد که تاکنون بیش از هفت میلیون بلیط ماهانه ۹ یورویی به فروش رفته است.

پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیونی آلمان در ماه‌های ژوئن تا اوت از این بلیط‌ها استفاده کنند. اولین سنجش در مورد موفقیت این طرح روزهای جمعه تا دوشنبه خواهد بود که به مناسبت ایام عید پنطیکاست، تعطیلات آخر هفته در آلمان طولانی‌تر است.

کاتیا دیهل، کارشناس امور حمل‌ونقل، معتقد است که این بلیط تخفيفی به نفع افراد و خانواده‌های کم درآمد است که معمولا با بودجه کم در داخل کشور سفر می‌کنند. او مطمئن نیست که فروش این بلیط‌ها فقط در فصل تابستان روی عادت تمامی جمعیت آلمان در نحوه استفاده از وسایل نقلیه تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر، تراکم مسافران در شبکه قطارهای محلی در فصل تابستان ضرورت سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی را برجسته خواهد کرد.

او افزود: «شبکه حمل‌ونقل عمومی به توسعه و سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد. دولت آلمان قصد دارد تعداد مسافران شبکه حمل‌ونقل عمومی را به دو برابر افزایش دهد. این طرح فقط در صورت ارائه بدیل‌های بهتر برای خودروی شخصی و بهای ارزان بلیط در سراسر سال عملی خواهد شد».

طرفداران و کارشناسان محیط زیست از تصمیم دولت آلمان برای کاهش مالیات سوخت خودرو در سه ماهه تابستان که یکی دیگر از اقدامات برای کاستن از فشار تورم و افزایش قیمت‌هاست، انتقاد کرده‌اند. آنها می‌گویند اختصاص یارانه به شکل کاهش مالیات بر سوخت فقط به نفع شرکت‌های انرژی است و به طرح‌های طولانی مدت برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضربه می‌زند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، یک روز قبل از اعلام تصمیم دولت ضمن رد انتقادها گفت کاملا اطمینان دارد که هر دو طرح بسیار موفق خواهند بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG