لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

آلمان با وجود هشدارهای آمریکا در مورد هواوی راه‌اندازی فایو جی را به مزایده گذاشت


نگرانی‌های امنیتی سبب شده شماری از متحدان آمریکا، در کنار این کشور، جلوی حضور هواوی در راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور خود را بگیرند
نگرانی‌های امنیتی سبب شده شماری از متحدان آمریکا، در کنار این کشور، جلوی حضور هواوی در راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور خود را بگیرند

آلمان روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند ماه، راه‌اندازی و بنای نسل پنجم اینترنت، فایو جی، را به مزایده گذاشت.

این مزایده در حالی‌ست که ایالات متحده هشدار داده اگر شرکت چینی هواوی تامین‌کننده سخت‌افزار باشد، روابط اطلاعاتی خود را با کشورهای دیگر محدود خواهد کرد.

آمریکا شرکت‌های اصلی مخابراتی و رایانه‌ای چینی، در صدر آن‌ها هواوی، را متهم کرده با دولت چین رابطه تنگاتنگی دارند و اطلاعات خود را در اختیار پکن می‌گذارند. هواوی این اتهام را رد کرده‌است.

نگرانی‌های امنیتی سبب شده شماری از متحدان آمریکا، در کنار این کشور، جلوی حضور هواوی در راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور خود را بگیرند.

اما یوخن هومان، مدیر اداره فدرال شبکه‌ها در آلمان گفته «فرقی نخواهد کرد تامین‌کنندگان [سخت‌افزارها] سوئدی باشند یا چینی، همه شرکت‌ها (برای اینکه در مزایده موفق شوند) باید تائیدیه‌های لازم و امنیتی را کسب کنند».

در حال حاضر چهار شرکت در رقابت برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در آلمان هستند که شامل سه شرکت اصلی ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی در آلمان، تلفونیکا آلمان (O2)، دویچه‌تله‌کوم، ودافون، و شرکت یونایتد اینترنت، می‌شود.

هواوی در بین شرکت‌کنندگان در مزایده نیست، اما آن‌طور که خبرگزاری فرانسه یا شبکه خبری دویچه‌وله می‌گویند، شرکت چینی تامین‌کننده بخشی از سخت‌افزارهای مهم و کلیدی این چهار شرکت است.

البته آن‌طور که رسانه‌های آلمانی می‌گویند هنوز مشخص نیست استفاده از قطعات و سخت‌افزارهای هواوی و نفوذ و گستره آن در شرکت‌های آلمانی، تا چه حد بر روند مزایده و شرکت پیروز در آن تاثیر خواهد گذاشت.

ایالات متحده هشدار داده است اگر تاسیس نسل پنجم اینترنت با استفاده از سخت‌افزارها و قطعات هواوی صورت گیرد، اشتراک‌گذاری اطلاعات امنیتی را متوقف خواهد کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پیشتر هشدار داده بود «ما هرگز تاسیسات خود را به جایی نخواهیم برد که در آن‌جا خطرات فناوری چینی، فناوری ما را تهدید کند».

نسل پنجم اینترنت، سریع‌ترین نسل آن است که کشورهای مختلف جهان در حال آماده‌سازی مقدمات بهره‌گیری از آن هستند. اولین مودم فایو جی توسط شرکت کوالکام ساخته شده و تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر بیشتر از پرسرعت‌‌ترین شبکه ال‌تی‌ئی موجود در کشوری مانند ایالات متحده است.

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است، اما شبکه بی‌سیم و سرعت اتصال آن به اینترنت در رتبه‌بندی‌های مختلف در جایگاه پایین‌تر از ۲۵ یا ۳۰ کشور نخست قرار دارد؛ برای نمونه در رتبه‌بندی «اپن سیگنال» که سرعت بارگیری یا دانلود در این کشور یک رتبه پایین‌تر از امارات متحده عربی و یک رتبه بالاتر از فرانسه است. در صدر رتبه‌بندی‌های مختلف معمولا کره جنوبی، نروژ، سوئد، سنگاپور یا هنگ‌کنگ قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه، دویچه‌وله، ان‌پی‌آر|ت
XS
SM
MD
LG