لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

زلنسکی وارد آلمان شد؛ ارائه بزرگ‌ترین بستۀ حمایت نظامی آلمان از اوکراین


عکس: ولودیمیر زلنسکی در رم ایتالیا، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت. او روز یک‌شنبه از رم به برلین سفر کرد
عکس: ولودیمیر زلنسکی در رم ایتالیا، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت. او روز یک‌شنبه از رم به برلین سفر کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به کشورش، روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت وارد آلمان شد. در همین روز، برلین پشتیبانی قاطع خود از اوکراین را در قالب بسته نظامی جدیدی به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو ارائه کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین روز یک‌شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «الان در برلین هستم. سلاح. بسته قدرتمند. دفاع هوایی. بازسازی. اتحادیه اروپا. ناتو. امنیت.»

سفر ولودیمیر زلنسکی به آلمان در حالی انجام می‌شود که کی‌یف در حال تدارک یک ضد حمله علیه روسیه است و نیروهای اوکراینی در حال آموزش دادن گروه ویژه جدید و ذخیره مهمات و تجهیزات غربی هستندکه به گفته تحلیلگران برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف‌شده کلیدی خواهد بود.

وزارت خارجه آلمان در آستانۀ سفر رئیس‌جمهور اوکراین به برلین اعلام کرد که این کشور آمادۀ تحویل بزرگ‌ترین بستۀ حمایت نظامی از اوکراین تا به امروز، به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو (سه میلیارد دلار) است.

آقای زلنسکی که روز شنبه به رُم، پایتخت ایتالیا، سفر کرده بود علاوه بر ملاقات با مقام‌های ایتالیایی، با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز دیدار کرد. او روز یک‌شنبه از این کشور راهی آلمان خواهد شد.

آخرین سفر آقای زلنسکی به آلمان به فوریۀ سال ۲۰۲۲ - پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورش - باز می‌گردد که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آن‌جا رفته بود.

آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به‌شمار می‌آید، در آغاز جنگ به دلیل آن‌چه برخی واکنش «مردد» این کشور در قبال تهاجم نظامی روسیه خوانده بودند مورد انتقادهای شدید قرار گرفت.

با وجود این، هم‌اکنون دولت آلمان در میان کشورهای اروپایی، مهم‌ترین ارائه‌دهنده کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین است. آلمان همچنین میزبان یک میلیون پناهجوی اوکراینی است.

بنابر اعلام وزارت خارجۀ این کشور، بسته کمک نظامی جدید آلمان به اوکراین شامل ۱۸ توپ متحرک هویتزر، سیستم‌های دفاع هوایی نوع «ایریس تی» با موشک‌ها، مهمات توپخانه‌ای، ۳۰ تانک «لئوپارد ۱‌ ای ۵»، ۲۰ خودرو جنگی پیاده‌نظام «ماردر» و بیش از ۱۰۰ خودرو زرهی است.

کریستین مولینگ، معاون مدیر شورای روابط خارجی آلمان، می‌گوید احتمالاً آقای زلنسکی در نظر دارد مستقیماً با دیدگاه اولاف شولتس ،صدر اعظم آلمان، دربارۀ چشم‌انداز این جنگ آشنا شود؛ این‌که «آیا آلمان خواستار پیروزی اوکراین در این جنگ است، یا از نظر آلمان جنگ دیگر کافی است».

او گفت با توجه به اینکه متحدان اوکراین با مشکلات معیشتی مردم خود درگیر هستند، برای ولودیمیر زلنسکی مهم است که بداند نظر آقای شولتس در این‌باره چیست.

آقای مولینگ در ادامه افزود دولت اوکراین برای اینکه ورشکسته نشود، نیاز به کمک‌های مالی دارد، اما دولت کی‌یف آگاه است که تداوم کمک‌های مالی آلمان نیز مشکلات خاص خود را به‌همراه دارد.

در نظرسنجی که ژانویۀ امسال توسط مؤسسه تحقیقات بین‌المللی ایپسوس انجام شد، شمار شهروندان آلمانی که از نظر آن‌ها دولت این کشور با توجه به مشکلات معیشتی شهروندان خود، توان کمک‌های مالی به اوکراین را ندارد، با نُه درصد افزایش به ۵۶ درصد رسید.

نتایج این نظرسنجی همچنین از «کاهش حمایت مردمی» در آلمان از پذیرش پناهجویان جدید اوکراینی و ارائه کمک‌های نظامی آلمان به این کشور درگیر جنگ حکایت دارد.

با استفاده از توئیت وزارت خارجه آلمان، خبرگزاری آلمان و رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/د.خ/آ.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG