لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

واکنش آلمان به ترور فخری‌زاده: لزوم خویشتن‌داری تمام طرف‌های درگیر


وزارت خارجه آلمان روز شنبه در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده، از تمام طرف‌های درگیر خواست که خویشتن‌داری اختیار کنند و جلو افزایش تنش را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان از همه طرف‌ها خواسته است که از بروز تنش بیشتر جلوگیری کنند تا مذاکرات در مورد برنامه اتمی ایران «منحرف نشود».

محسن فخری‌زاده مهابادی، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، روز جمعه، هفتم آذرماه، در «منطقه آبسرد» دماوند در نزدیکی تهران توسط گروهی ناشناس ترور شد.

در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این قتل سیاسی را بر عهده نگرفته است، انگشت اتهام به‌ویژه از طرف مقامات جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل نشانه رفته است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز ساعاتی پس از رخداد دماوند از قول سه مقام اطلاعاتی گزارش داد که قتل محسن فخری‌زاده، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران، کار اسرائیل بوده است.

این در حالی است که مقامات اسرائیل بنا بر سنت سیاسی خود در این باره سکوت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود نوشته است: «تنها چند هفته پیش از سر کار آمدن دولت جدید در آمریکا، مهم است که گستره گفت‌وگوها با ایران حفظ شود تا اختلاف نظر بر سر برنامه اتمی ایران را بتوان از راه مذاکره حل کرد.»

در همین زمینه پیشتر کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی، نیز در توییتی نوشته بود که اگر هدف اصلی از قتل آقای فخری‌زاده سخت‌تر کردن از سرگیری توافق هسته‌ای ایران بود، این ترور باعث امن‌تر شدن آمریکا، اسرائیل یا جهان نمی‌شود.‍

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش دولت اسرائیل برای کشتن محسن فخری‌زاده منتشر شده است. آقای نتانیاهو زمانی که اعلام کرد ماموران موساد اسناد اتمی ایران را دزدیده‌اند، نام فخری‌زاده را به عنوان مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران ذکر کرد.

حسن روحانی نیز روز شنبه ترور فخری‌زاده را تلویحا مرتبط با هفته‌های پایانی دولت ترامپ دانست و گفت: «دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند، احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و برای آنها مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند.»

رئيس‌ جمهور ایران بر همین اساس تاکید کرد که حکومت ایران «به‌موقع و مناسب» پاسخ این ترور را می‌دهد.

XS
SM
MD
LG