لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

انتخابات پارلمانی آلمان در حال برگزاری است


ساختمان رایشس‌تاگ؛ محل پارلمان آلمان
ساختمان رایشس‌تاگ؛ محل پارلمان آلمان

شهروندان آلمان برای شرکت در انتخابات پارلمان مرکزی آن کشور پای صندوق‌های رای می‌روند. انتظار می‌رود این انتخابات، نتایج کم‌سابقه‌ای داشته باشد؛ برای چهارمین دوره صدارت اعظمی آنگلا مرکل را ممکن سازد، و برای نخستین بار از پایان جنگ جهانی دوم به ورود یک حزب راست افراطی به بوندس‌تاگ بیانجامد.

آنگلا مرکل، پیشتار در نظرسنجی‌های فعلی، از سال ۲۰۰۵ به این‌سو صدر اعظم آلمان است؛ پنج سال پیش از آن رهبری اتحادیه دمکرات‌مسیحی را در دست گرفت که یک تشکل محافظه‌کار به‌شمار می‌رود و اننتظار می‌رود همراه هم‌پیمانش اتحادیه سوسیال‌مسیحی بایرن، پیروز انتخابات باشد. ​

با وجود فراز و نشیب‌ها در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی‌ می‌شود که حزب خانم مرکل بین ۳۴ تا ۳۷ درصد از آرا را از آن خود کند. پس از این سوسیال‌دمکرات‌ها قرار دارند با ۲۱ تا ۲۲ درصد از آرا.

در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۳، اتحادیه دمکرات‌مسیحی ۴۰ درصد، سوسیال‌دمکرات‌ها ۳۰ درصد، حزب «چپ» و «اتحاد ۹۰-سبزها» هرکدام ۱۰ درصد و اتحادیه سوسیال‌مسیحی بایرن نزدیک به ۹ درصد از کرسی ها را در اختیار داشتند.

مرکل و شولتز، رقبای اصلی
مرکل و شولتز، رقبای اصلی

اتحادیه سوسیال‌مسیحی بایرن، تشکلی‌ست که تنها در ایالت بایرن آلمان فعالیت می‌کند و در بوندس‌تاگ همراه دمکرات‌مسیحی‌ها یک فراکسیون مشترک را تشکیل می‌دهد.

آنگلا مرگل روز یک‌شنبه در جمع هواداران خود در برلین گفت به تلاش‌ها برای قانع‌کردن رای‌دهندگانی که هنوز تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند، ادامه دهند، چرا که «خیلی‌ها در آخرین ساعت‌ها تصمیم می‌گیرند».

همزمان مارتین شولتس، رهبری سوسیال‌دمکرات‌ها، مهم‌ترین رقیب انتخاباتی اتحادیه دمکرات‌مسیحی نیز در جمع هواداران این حزب در شهر غربی آخن شرکت کرد.

هر دو رقیب با وجود تفات‌های حزبی، درخواست مشترکی نیز از رای‌دهندگان داشته‌اند: جلوی ورود حزب دست‌راستی «آلترناتیو برای آلمان» را بگیرند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان که خود از حزب سوسیال‌دمکرات است، هشدار داده «برای نخستین بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم، نازی‌های واقعی به پارلمان راه پیدا می‌کنند».

اما این تنها رهبران احزاب سیاسی اصلی آلمان نیستند که در مورد ورود راست‌گرایان افراطی هشدار داده‌اند. کمیته بین‌المللی آشویتس -اردوگاه کار اجباری در آلمان نازی- نیز گفته است «معجونی از ضدیهودی‌گرایی، دشمنی با دمکراسی و آشوب‌طلبی ملی‌گرا» پارلمان آلمان را با «سرمایی غیرانسانی» روبه‌رو می‌کند.

انتظار می‌رود «آلترناتیو برای آلمان» که با احزاب افراطی دیگری در اروپا، از جلمه «جبهه ملی» در فرانسه، «استقلال پادشاهی متحد» در بریتانیا و یا «حزب برای آزادی» در هلند رابطه دارد، بین ۱۰ تا ۱۳ درصد آرا را از آن خود کند.

این حزب در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و مخالف شماری از سیاست‌ها و راهکارها، از جمله پول واحد اروپایی و خواستار اجرای سخت‌گیری‌های مربوط به قوانین جدایی، سقط جنین یا فعالیت مسلمانان است. در سال گذشته میلادی، این گروه خواسته بود تا ورود مسلمانان به آلمان و اعطای پناهندگی به آن‌ها، موقتا متوقف شود.

علاوه بر این احزاب انتظار می‌رود تشکل‌های دیگر، از جمله سبزها، «دمکراتیک آزاد»، و حزب «چپ» نیز بین هشت تا ۱۱ درصد آرا را از آن خود کرده، در نتیجه به پارلمان راه یابند.

بوندس‌تاگ، پارلمان مرکزی آلمان فدرال است. شمار نمایندگان در نهاد قانون‌گذاری آلمان تغییر می‌کند و در حال حاضر ۶۳۱ کرسی در آن موجود است که یکی از آن‌ها خالی‌ست. بوندسرات، بخش دیگری از سازوکار قانون‌گذاری در آلمان است که نمایندگان ۱۶ ایالت کشور را در بر می‌گیرد و در اصل نمایندگان آن، بازتاب تشکل یا ائتلاف سیاسی حاکم بر هر ایالت هستند. عملکرد این مجلس به عملکرد سنا تشبیه می‌شود.

XS
SM
MD
LG