لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

آلمان به دلیل قتلی که به فرمان کرملین انجام شد دو دیپلمات روس را اخراج کرد


دادگاه واسیم کراسیکوف در برلین
دادگاه واسیم کراسیکوف در برلین

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ۲۴ آذر اعلام کرد در پی اثبات مشارکت حکومت روسیه در قتل یک فرد چچن‌تبار از سوی مراجع قضایی آلمان، دو دیپلمات روس اخراج و سفیر روسیه به وزارت خارجه احضار شده است.

آنالنا بائربوک افزود قتل به دستور یک حکومت، «نقض فاحش قوانین و نقض استقلال جمهوری فدرال آلمان» است.

دادگاهی در برلين در پایان دادرسی مربوط به قتل زلیم خان خانگوشویلی، تبعه چچن‌تبار گرجستان، که دو سال پیش و در روز روشن در شهر برلین اتفاق افتاد اعلام کرد که این قتل به دستور حکومت روسیه انجام شده است و آن را «تروریسم دولتی» توصیف کرد.

دادگاه در حکم خود اعلام کرد که نهادهای دولتی روسیه گذرنامه جعلی و امکانات لازم را در اختیار قاتل قرار داده‌اند که یک شهروند ۵۶ ساله روسیه به نام وادیم کراسیکوف است.

قاضی ارشد دادگاه هنگام اعلام حکم گفت: «دولت مرکزی فدراسیون روسیه طراح و عامل اصلی جرم است و متهم را مامور اجرای قتل کرده بود».

در پی وقوع این قتل در ۲۳ اوت ۲۰۱۹، دولت آلمان دو دیپلمات روس را اخراج و روسیه نیز در اقدامی متقابل دو دیپلمات آلمانی را اخراج کرد.

دولت روسیه ادعاهای مربوط به دخالت در این قتل را «مضحک و واهی» توصیف کرده است.

دادگاه در حکم خود وادیم کراسیکوف را به جرم ارتکاب قتل به حبس ابد محکوم کرد. وکلای مدافع آقای کراسیکوف که مدعی است پلیس و دادستانی در تشخیص هویت او دچار اشتباه شده‌اند از دادگاه خواسته بودند او را تبرئه کند.

قضات دادگاه در حکم خود افزودند که متهم به شکل فجیعی مقتول را به قتل رسانده و در نتیجه از امکان آزادی پس از طی ۱۵ سال حبس که عرف معمول برای محکومان به حبس ابد در آلمان است، محروم می‌شود.

صدور این حکم و اخراج دو دیپلمات روس در آغاز کار دولت اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، که می‌کوشد سیاست خارجی خود را در قبال مسکو تنظیم و تثبیت کند ممکن است به بحران جدیدی در مناسبات دو کشور بدل شود.

وزير خارجه آلمان به خصوص به دليل تجمع نيروهای روسيه در نزديکی مرز اوکراين طرفدار موضعگيری قاطع‌تری در برابر مسکو است ولی به نظر می‌رسد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به سياست گسترش همکاری با شرق موسوم به «اوست پوليتيک» تمايل دارد که مبتکر آن ويلی برانت، يکی از برجسته‌ترين صدراعظم‌های آلمان در دوران جنگ سرد، بود.

اعضای خانواده مقتول که طبق قوانین آلمان می‌توانند در جلسات دادگاه شرکت کنند هفته گذشته حکومت روسیه را متهم کردند که با کشتن زلیم خان خانگوشویلی قصد داشت به همه مخالفان خود پیام بدهد که در صورت ادامه فعالیت علیه کرملین به فجیع‌ترین شکل مجازات خواهند شد.

قضات دادگاه گفتند که مقتول خود را یک چچن میهن‌پرست می‌دانست و در جنگ علیه نیروهای روسیه پس از سال ۲۰۰۱ شرکت داشت.

در سال ۲۰۰۴ زلیم خان خانگوشویلی فرمانده گروهی از شورشیان چچن بود که به یک پاسگاه پلیس در شهر باسران روسیه حمله کردند. در این حمله چندین غیرنظامی نیز کشته شدند.

قضات دادگاه افزودند که مقتول در گرجستان نیز هدف سوء قصد عوامل روسیه قرار گرفته و در سال ۲۰۱۶ به آلمان آمده و درخواست پناهندگی سیاسی کرده بود.

تقاضای پناهندگی آقای خانگوشویلی در سال ۲۰۱۸ توسط نهادهای مسئول در آلمان به دلیل این‌که در کشور محل سکونتش تحت تعقیب نبوده است، رد شد.

قضات دادگاه افزودند که رد تقاضای پناهندگی او تصمیم نادرستی بوده است چون شواهد نشان می‌دهد که آقای خانگوشویلی در مدت اقامت در آلمان فعالیت سیاسی نداشته و افکار افراطی یا تروریستی را دنبال نمی‌کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG