لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

وزیر خارجه آلمان برای «نجات برجام» به ایران سفر می‌کند


هایکو ماس در بازدید اخیر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از برلین درباره این سفر با او صحبت کرده است
هایکو ماس در بازدید اخیر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از برلین درباره این سفر با او صحبت کرده است

دفتر وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که او هفته آینده به منظور گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران راهی تهران خواهد شد.

ماریا ادبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، اظهار داشت که بازدید هایکو ماس از ایران بخشی از برنامه سفر او به خاورمیانه است که روز جمعه آغاز می‌شود و او در جریان آن به کشورهای اردن و امارات متحده عربی نیز خواهد رفت.

وی افزود که سفر آقای ماس به تهران روز دوشنبه خواهد بود و با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، درباره نقش تهران در منطقه پرتنش خاورمیانه و توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین گفت که هایکو ماس در بازدید اخیر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از برلین درباره این سفر با او صحبت کرد.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و آلمان هدف از سفر آقای ماس را «نجات برجام» عنوان کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۱۸ اردیبهشت پارسال واشینگتن را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد تا تحریم‌ها علیه این کشور از سر گرفته شود.

آقای ترامپ اعتقاد دارد که این توافق نتوانسته مانع تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و توقف حمایت‌ آن از گروه‌هایی شود که ایالات متحده آنها را عامل بی‌ثباتی منطقه می‌داند.

ایران نیز تهدید کرده که تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد مگر آنکه چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا که از دیگر امضاکنندگان این توافق هستند، اقدامات عملی جهت خنثی کردن تاثیر تحریم‌های آمریکا بردارند.

ماریاد ادبار می‌گوید آلمان دیدگاه‌های مشترک بسیاری درباره نقش ایران در منطقه و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آن دارد، اما همچنان معتقد است که پایبندی به این توافق بهترین راه‌حل است.

وی اظهار داشت: «به نظرم این امر پنهانی نیست که هر کدام ما به شیوه دیگری می‌خواهیم به آن اهداف مشترک برسیم و دیدگاه‌هایمان در این زمینه متفاوت است».

وزیر خارجه آلمان در شرایطی به ایران سفر می‌کند که دولت ژاپن نیز روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، هفته آینده برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران می‌رود.

این نخستین بار طی حدود چهار دهه است که نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند. ژاپن از جمله کشورهایی‌ست که برای میانجی‌گری و کاهش تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده، امری که استقبال دونالد ترامپ را به دنبال داشته است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس و آلمان/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG