لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

محکومیت حمله گسترده به بندر صادرات غلات اوکراین؛ «پوتین به فقیرترین کشورهای جهان آسیب می‌زند»


در پی دومین حمله هوایی روسیه به بندر اودسا، مهمترین بندر صادرات دریایی غلات اوکراین، فرانسه و آلمان این اقدام کرملین را به شدت محکوم کردند.

ارتش روسیه شامگاه سه‌شنبه برای دومین شب متوالی بندر اودسا در ساحل دریای سیاه را بمباران کرد.

فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه با محکوم کردن اقدام روسیه، کرملین را به تهدید امنیت غذایی جهانی، خصوصا برای کشورهای فقیر، متهم کردند.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان با انتشار توئیتی گفته است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حال نابود کردن هرگونه امید جهان برای دریافت غلات اوکراین است.

او گفت هر بمب روسی که بندر اودسا را هدف قرار می‌دهد، در واقع به فقیرترین کشورهای جهان آسیب وارد می‌کند.

خانم بائربوک همچنین گفت که مسیرهای جایگزین دیگر، از جمله خطوط ریلی اروپا برای صادرات غلات اوکراین باز هستند.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد روسیه با بمباران اودسا و با توجه به گفته‌های مقامات اوکراینی مبنی بر نابودی ۶۰ هزار تن غلات در پایانه صادراتی، بار دیگر ریسک غیرمسئولانه تهدید امنیت غذایی جهان را دامن زد.

این بیانیه می‌افزاید حملات روسیه آگاهانه و به‌صورت عمدی زیرساخت‌های غیرنظامی، خصوصا ذخایر قابل توجه غلات را هدف قرار داده و این کشور به جنایات جنگی خود ادامه می‌دهد.

روسیه روز دوشنبه به بهانه هدف قرار گرفتن یک پل در منطقه اشغال‌شده کریمه، از تمدید قرارداد اجازه صادرات دریایی غلات اوکراین اجتناب کرد و شامگاه دوشنبه بندر اودسا، مهمترین پایانه صادرات غلات اوکراین، را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

سازمان ملل، آمریکا و کشورهای اروپایی اجتناب روسیه از تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین را که از اوت پارسال با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل آغاز شده بود، به شدت محکوم کردند.

ارتش روسیه شامگاه سه‌شنبه دوباره با این ادعا که محموله‌های تسلیحاتی و سوخت در اودسا را هدف قرار داده، انبارهای غلات این بندر را به‌صورت گسترده بمباران کرد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید ولادیمیر پوتین امنیت غذایی را به عنوان سلاح علیه دیگران استفاده می‌کند و این یک اشتباه بزرگ است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که نیمه ماه آینده میزبان ولادیمیر پوتین خواهد بود، روز سه‌شنبه اعلام کرد که با رئیس‌جمهور روسیه پیرامون تمدید توافق اجازه صادرات دریایی غلات اوکراین تلفنی صحبت کرده است.

او پیشتر نیز گفته بود آقای پوتین مثل او معتقد است که باید صادرات غلات اوکراین ادامه یابد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور اوکراین، بامداد چهارشنبه گفت که روسیه در آخرین حملات هوایی خود عمداً به پایانه‌های غلات و زیرساخت‌های بندری در اودسا ضربه زده‌ است تا «امکان حمل غلات اوکراین را از بین ببرد».

اوکراین پیش از تهاجم نظامی روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲، سهمی ۱۲ درصدی در صادرات گندم، ۱۶ درصدی در صادرات ذرت، و سهمی بالای ۱۸ درصدی در صادرات جو و کلزا در جهان داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، توئیت بائربوک، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG