لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

گفت‌وگوهای کلیدی برای تشکیل دولت در آلمان بی‌نتیجه ماند


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رهبر اتحادیه دمکرات‌مسیحی، همراه هورت سیهفر، رهبر اتحادیه سوسیال‌مسیحی، شاخه اتحادیه دمکرات‌مسیحی در باواریا در ساعت تنفس بین مذاکرات یک‌شنبه
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رهبر اتحادیه دمکرات‌مسیحی، همراه هورت سیهفر، رهبر اتحادیه سوسیال‌مسیحی، شاخه اتحادیه دمکرات‌مسیحی در باواریا در ساعت تنفس بین مذاکرات یک‌شنبه

گفت‌وگوهای کلیدی میان حزب محافظه‌کار آلمان به رهبری آنگلا مرکل، و دو حزب دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی، شکست خورده‌است. حزب دمکراتیک آزادی از مذاکرات کنار کشید و حزب سبزها نیز احتمال برپایی دوباره انتخابات را مطرح کرده‌است.

آنگلا مرکل، صدراعلظم آلمان، بامداد ۲۹ آبان، به خبرنگاران گفته است احزاب طرف مذاکرات یک‌شنبه به تشکیل دولت ائتلافی نزدیک شده بودند که ناگهان در نیمه‌شب، حزب «مکراتیک آزاد» تصمیم گرفت از گفت‌وگوها کنار بکشد.

خانم مرکل افزوده است که به‌زودی با رئیس‌جمهوری کشورش در مورد رخدادهای اخیر و گام‌های احتمالی، گفت‌وگو خواهد کرد.

او همچنین اظهار داشت «هرکاری لازم باشد خواهم کرد تا در هفته‌های سخت پیش‌رو، این کشور از رهبری مناسبی برخوردار باشد».

کریستین لیندنر، رهبر «دمکراتیک آزاد» به خبرنگاران گفته‌است حزب او به این دلیل تصمیم گرفت از گفت‌وگوها کناره‌گیری کند، چون مصالحه‌ی بیشتر را بر خلاف وعده‌ها و سیاست‌های انتخاباتی خود می‌دید. لیندنر گفته است «بهتر است اساسا کشورداری نکرد، تا این‌که این کار را به‌شکل غلطی انجام داد».

از سوی دیگر اما راینهارد بوتیکوفر، رهبر «سبزها»، حزب «دمکراتیک آزاد» را متهم به ایجاد فضای هیجانی و عوام‌گرایی، به‌جای انجام وظیفه اداره دولت کرده‌است.

از جمله مسائل مهمی که در جریان گفت‌وگوها برای تشکیل دولت ائتلافی، اختلافات عمده‌ای در مورد آن وجود داشت، استفاده از منابع انرژی فسیلی و یا مسئله مهاجران و پناهجویان بود.

سبزها خواستار پایان‌دادن به استفاده از زعال‌سنگ و موتورهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۰ بودند هرچند اعلام کردند برای مصالحه آماده هستند. محافظه‌کاران تاریخی برای پایان دادن به این سوخت‌ها اعلام نکرده‌اند و دمکراتیک آزاد نیز نگرانی‌های خود را در مورد تاثیر سیاست‌های سوختی، بر فضای کسب‌وکار و اقتصاد آلمان بیان کرده بود.

در مجموع میان احزاب آلمانی در مورد لزوم پایبندی به سیاست‌های اصولی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اختلافی وجود ندارد.

از سوی دیگر اتحادیه سوسیال‌مسیحی -شاخه اتحادیه دمکرات‌مسیحیِ مرکل در ایالت باواریا- خواستار پی‌گیری محدودیت‌های سالیانه در مورد شمار پناهجویان بود. در حالی‌که سبزها خواستار پی‌گیری سیاست‌هایی دیگر، از جمله اجازه عزیمت خانواده پناهجویان به آلمان، بودند. این حزب دست‌ چپی آلمان می‌گوید پناهجویان در صورتی‌که همراه خانواده‌های خود زندگی کنند، روند یک‌پارچگی آن‌ها با جامعه آلمان، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود.

بدون بازگشت «دمکراتیک آزاد» به مذاکرات، محافظه‌کاران پیرامون آنگلا مرکل، مجبور خواهند بود بر حفظ دولت ائتلافی فعلی با چپ‌های میانه از حزب «سوسیال‌دمکرات»، تلاش کنند. هرچند سوسیال‌دمکرات‌ها خود چنین احتمالی را رد کرده‌اند. برآیند احتمالی دیگر می‌تواند تشکیل «دولت اقلیت» باشد که شکل‌گیری آن در حال حاضر نامحتمل برآورد می‌شود. و یا در نهایت آن‌که انتخابات تازه‌ای در آلمان برگزار خواهد شد.

نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهند که در صورت برگزاری انتخاباتی تازه، نتیجه کم‌وبیش، شبیه همان‌چیزی می‌شود که اکنون در پهنه سیاسی آلمان شکل گرفته‌است؛ در آن‌صورت احتمالا مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی به سختی همین روزها، و چه بسا سخت‌تر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG