لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

انتقاد شدید آلمان از سرکوب اعتراضات، مداخلات منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی


سخنگوی وزارت خارجه آلمان در گفت‌و گو با روزنامه الشرق‌الاوسط به شدت از سرکوب مردم، برنامه هسته‌ای و مداخلات جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرد.

دنیس کومیتات، سخنگوی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه آلمان روز شنبه ۶ اسفندماه با اظهار «نگرانی شدید» از تحولات سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، گفت رژیم ایران به جای گفت‌وگو با مردم برای پاسخ به درخواست‌های آنها، روش «سرکوب وحشیانه، خودسری و خشونت» را در پیش گرفته است.

آلمان از جمله کشورهایی است که سرکوب اعتراضات مردمی اخیر ایران را به شدت محکوم کرده و در اعمال تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران پیش قدم بوده است. اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا، آمریکا و کانادا چندین بسته تحریمی علیه عاملان سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

آقای کومیتات با محکومیت شدید سرکوب اعتراضات اخیر گفت، مردم ایران خواهان گشایش فضای جامعه هستند، اما جمهوری اسلامی با ابزار سرکوب به خواسته آنها جواب می‌دهد.

او همچنین به «نقش بحران‌ساز» جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خصوصا سوریه، یمن و عراق اشاره کرد و با اعلام نگرانی از افزایش تحرکات ایران، بر ضرورت اقدام «برای جلوگیری از تشدید تنش هسته‌ای» تاکید کرد.

سخنگوی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه آلمان در ادامه تصریح کرد قابل درک است که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تهران با «بدبینی فزاینده» نگاه کنند.

بگفته او، با این‌حال، به‌رغم تنش‌ها، کانال‌های ارتباطی با ایران باید همچنان باز باشد و دولت آلمان همچنان از ابزار دیپلماسی و روش‌های سیاسی در مواجهه با برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران استفاده خواهد کرد.

طی سالهای گذشته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بارها بر گنجاندن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و حمایت این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در مذاکرات هسته‌ای وین تاکید کرده‌اند.

حمله روسیه به اوکراین

آقای کمیتات در ادامه به سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اشاره کرده و گفت اوکراین به تنهایی تصمیم می‌گیرد که مذاکرات چگونه، چه زمانی و با چه محتوایی انجام شود، چرا که این مردم اوکراین هستند که در مقابل تجاوز روسیه از خود و سرزمینشان دفاع می‌کنند.

بگفته او، صدراعظم آلمان در گفتگوی تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها تاکید کرده است که «کرملین باید به این جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی پایان داده و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند».

او همچنین به زلزله سوریه اشاره کرد و گفت آلمان همواره در کنار مردم سوریه است و دومین کمک‌کننده بزرگ مالی و کالاهای انساندوستانه به مردم سوریه است، بطوری که پارسال ۱.۸ میلیارد یورو کمک مالی به سوری‌ها اختصاص داده و امسال به کمک‌های مالی خود به خاطر زلزله سوریه، ۵۰ میلیون یورو افزوده است.

شمار قربانیان زلزله اخیر ترکیه و سوریه تاکنون به بالای ۵۰ هزار نفر رسیده که ۵۸۰۰ نفر آنها در سوریه کشته شدند.


با استفاده از گزارش‌های الشرق‌الاوسط، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG