لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

آلمان برای به صفر رساندن انتشار کربن ۵۰ میلیارد یورو به صنایع کمک می‌کند


دولت آلمان طرح جدیدی را برای مقابله با انتشار دی‌­اکسید کربن تنظیم کرده است که محور اصلی آن جایگزین کردن روش‌­های تولید متکی به سوخت­‌های فسیلی با فناوری­‌های جدید و منابع انرژی پاکیزه است.

منابع مطلع به خبرگزاری­‌ها گفتند که دولت آلمان در چارچوب این طرح قرار است طی ۱۵ سال آینده ۵۰ میلیارد یورو (معادل ۵۳.۵ میلیارد دلار) برای پرداخت هزینه سنگین مواد خام، انرژی و دستمزد به صنایع این کشور کمک کند.

این مبلغ از بودجه ویژه تغییرات اقلیمی و دگرسازی پرداخت می‌شود که قرار است از منابع گوناگون از جمله مکانسیم تجارت گازهای آلاینده تامین شود. البته از سخنان وزیران اقتصاد و دارایی آلمان در مورد بودجه می‌توان دریافت که هنوز جزئیات مالی این طرح مشخص نشده ­است.

یکی دیگر از اهداف این طرح که می‌توان آن را نوعی یارانه به صنایع بومی آلمان تلقی کرد، رقابت با مشوق­‌های مالی مشابه در سایر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکاست که با تنظیم مقررات سهل­‌تر و اختصاص مشوق‌های مالی کلان می‌تواند سرمایه‌­گذاران و صنایع آلمانی را به ­سوی خود جلب کند.

صنایع شیمیایی و صنایع تولید سیمان، فولاد و کاغذ بزرگترین آلاینده­‌ها هستند و دولت آلمان امیدوار است با اختصاص این یارانه حرکت این صنایع به سوی قطع کامل انتشار دی‌­اکسید کربن را تسهیل و تسریع کند.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان همزمان با تشریح این طرح در یک نشست خبری گفت: «ما در یک دوره رکود طولانی هستیم که از نظر اقتصادی دوران چالش­ برانگیزی است.»

او خاطر نشان کرد که سایر قطب­‌های اقتصادی جهان نظیر آسیا و آمریکا مشوق‌­ها و یارانه­‌های کلانی عرضه کرده­‌اند اما آلمان به دلیل قوانین سختگیرانه برای کنترل سقف بدهی دولت با محدودیت‌­های ویژه‌­ای روبه‌رو است.

او افزود: «درحال حاضر ما شاهد کاهش سرمایه­‌گذاری و نوآوری در کل اروپا و آلمان هستیم و به این دلیل ارائه مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاری و دگرگون­‌سازی صنایع تصمیم نادرستی نیست.»

اتاق صنایع آلمان روز دوشنبه در گزارش خود گفت «یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که ۱۶ درصد از صنایع در حال انتقال بخشی از پروسه تولیدی خود به خارج هستند و حدود ۳۰ درصد دیگر در حال بررسی این موضوع هستند».

وزیر اقتصاد آلمان یادآوری کرد که به صنایع این کشور دو ماه فرصت داده می­‌شود که همزمان با ابراز تمایل به این طرح تعهد خود به مشارکت در برنامه درازمدت برای به صفر رساندن انتشار دی­‌اکسید کربن تا سال ۲۰۴۵ را اعلام کنند.

تمامی واحدهای صنعتی که میزان انتشار دی‌­اکسید کربن آنها در سال بالاتر از ۱۰ تن است می­‌توانند در این طرح سهیم شوند که در عمل هزاران واحد صنعتی متوسط را نیز دربرمی‌گیرد.

با در­نظر گرفتن این معیار، صدها واحد صنعتی تولیدکننده مواد شیمیایی که در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه بیش از همه تحت تاثیر افزایش شدید بهای سوخت قرار گرفته بود می­‌توانند برای دریافت این یارانه درخواست دهند.

گئورگ روترمل از گروه لابی نماینده صنایع شیمیایی آلمان که از مدت‌­ها پیش در مورد تاثیر منفی افزایش بهای سوخت بر این صنعت هشدار داده بود، روز دوشنبه گفت: «این پیام بسیار مهمی به صنایع شیمیایی است و در مورد امنیت سرمایه‌گذاری به آنها تضمین می‌­دهد. منظور کردن واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در این طرح نیز نکته مثبت بسیار مهمی است.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG