لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

کشف اشیایی که زندانیان آشوویتس احتمالا پنهان می‌کردند


تصویری که «بنیاد ملی جمهوری اتریش برای قربانیان سوسیالیسم ملی» درباره کشفیات جدید در اردوگاه آشوویتس منتشر کرده است.
تصویری که «بنیاد ملی جمهوری اتریش برای قربانیان سوسیالیسم ملی» درباره کشفیات جدید در اردوگاه آشوویتس منتشر کرده است.

بنیاد ملی قربانیان حزب نازی در اتریش روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که در جریان مرمت و بازسازی اردوگاه کار اجباری آشویتس زیر دودکش یک بخاری دیواری تعدادی قاشق، چنگال و ابزار سنگ تراشی پیدا شده و احتمالا زندانیان این اشیا را برای برنامه ریزی فرار پنهان کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بنیاد اعلام کرد که این اشیا از جمله چاقو، قلاب، قیچی، تکه‌های چرم و تکه‌های کفش ماه گذشته در بلوک ۱۷ بخش اصلی اردوگاه آشویتس کشف شده اند.

بنیاد ملی قربانیان حزب نازی در اتریش به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای ترتیب دادن یک نمایشگاه کار مرمت و بازسازی اردوگاه کار اجباری آشویتس را که در خاک لهستان قرار دارد آغاز کرده است.

هانا لسینگ، مدیرکل این بنیاد به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اشیا که اکثر آنها وسایل آشپزی هستند و از چشم نگهبانان اس اسس پنهان شده بودند احتمالا توسط کفاش‌ها مورد استفاده قرار می گرفته یا بخشی از تدارک زندانیان برای فرار بوده و یا خیلی ساده برای خوردن غذا از آن استفاده می کردند.»

این اشیا زیر دودکش بخاری دیواری بلوک ۱۷ پنهان شده بود احتمالا چون این بلوک مخصوص کارگران حرفه‌ای بود.

یوهانس هوفمیستر، مشاور مهندسی بنیاد نیز در اطلاعیه‌ای که از سوی این نهاد منتشر شده گفت:«پنهان کردن اشیا در دودکش بخاری‌های دیواری جای تعجب ندارد چون اکثر ساختمان‌های این اردوگاه بخاری دیواری دارند.»

این اشیا قرار نیست در نمایشگاهی که سال ۲۰۲۱ برپا خواهد شد به نمایش گذاشته شوند و برای نگهداری به موزه آشویتس تحویل داده شده اند.

در اردوگاه کار اجباری آشویتس که در سال ۱۹۴۰ توسط آلمان نازی در لهستان اشغالی تاسیس شد و بزرگترین اردوگاه مرگ در اروپا بود حدود یک میلیون یهودی اروپایی جان باختند.

حدود ۱۰۰ هزار غیریهودی از جمله لهستانی ها، کولی‌های اروپای مرکزی، اسرای ارتش سرخ و فعالان ضد نازی نیز در این اردوگاه کشته شدند.

در جریان مرمت و بازسازی اشیای دیگری از دوران فعالیت این اردوگاه در محوطه و اطراف آن پیدا شده است.

XS
SM
MD
LG