لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

آلمان مصوبه آمریکا برای تحریم شرکت‌های فعال در پروژه نورد استریم ۲ را رد کرد


پروژه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله نورد استریم ۲ تنها چند هفته تا پایان کار فاصله دارد
پروژه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله نورد استریم ۲ تنها چند هفته تا پایان کار فاصله دارد

آلمان مصوبه جدید کنگره ایالات متحده مبنی بر تحریم شرکت‌های فعال در پروژه احداث خط لوله نورد استریم ۲ از روسیه به اروپا را محکوم کرد.

این مصوبه که بر مجازات شرکت‌های حامی این پروژه تاکید دارد بخشی از قانون مربوط به اقدامات دفاعی ایالات متحده برای سال ۲۰۲۰ به شمار می‌آید که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، آن را روز جمعه ۲۹ آذر به امضا رساند.

مصوبه کنگره آمریکا تاکید می‌کند کشتی‌هایی که در این پروژه مشارکت دارند یا باید بلافصله همکاری خود را متوقف کنند یا آن که تحریم خواهند شد که این تحریم شامل بلوکه شدن اموال آنها می‌شود.


اولاف شولتز، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، روز شنبه ضمن آن که این مصوبه را «دخالتی جدی در امور داخلی آلمان واروپا و نقض حاکمیت آنها» دانست، گفت که برلین «به شدت آن را رد می‌کند».

کمیسیون اروپایی نیز در همین روز اعلام کرد که بررسی می‌کند شرکت‌های درگیر در احداث این خط لوله به خاطر این مصوبه با چه عواقبی روبه‌رو خواهند شد و همچنین تاکید کرد که این کمیسیون مخالف تحریم شرکت‌هایی‌ست که صرفا «تجارت مشروع خود را پیش می‌برند».

پروژه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله نورد استریم ۲ تنها چند هفته تا پایان کار فاصله دارد و از این رو تحلیل‌گران تردید دارند که اعمال تحریم‌ها در این مراحل پایانی چندان اثرگذار باشد و مانع ادامه کار شود.

با این حال شرکت سوییسی آل‌سیز که آخرین مراجل ساخت این خط لوله هزار و ۲۳۰ کیلومتری را پیش می‌برد، اعلام کرده که به خاطر تحریم‌ها فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده است.

فاز اول این پروژه که گاز روسیه را مستقیما از طریق دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، سال‌ها قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بخش زیادی از فاز دوم آن با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب نیز تاکنون ساخته شده و قرار است نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد. آمریکا می‌گوید این پروژه، اروپا را به گاز روسیه وابسته‌تر می‌کند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG